23948sdkhjf

DTL: Højresvingsulykker skal granskes

Dødsfald som følge af højresvingende lastbiler er igen stigende indtil nu i år, mens der i hele 2009 til sammenligning blev registreret ét dødsfald. Det får DTL til at efterlyse en øget myndighedsgranskning af de tragiske ulykker og årsagerne til dem.

»Hvis den konstante fokus på disse tragiske ulykker forsvinder, så stiger antallet af ulykker lige så stille igen. Vi efterlyser derfor, at den såkaldte ”spejlgruppe”, der består af transportbranchen og myndighederne, og som blev nedsat for nogle år siden pga. det store antal højresvingsulykker, træder sammen igen og forholder sig til de seneste ulykker med dræbte og kvæstede ved tunge køretøjers højresving,« siger DTL's vicedirektør, Morten Lindbo.


Ønsker mere analyse

Han ønsker, at det gøres obligatorisk, at alle højresvingsulykker analyseres og kortlægges for at få større viden om forholdene. Samtidig peger han på, at undervisning i højresving og indstilling af spejle og kameraer gøres til fast pensum på den obligatoriske chaufføruddannelse af lastbilchauffører, der finder sted hvert femte år. Det samme gælder for køreuddannelsen, hvor højresving skal tildeles endnu mere opmærksomhed.

»Når et Cessna sportsfly kører af banen, og nogen kommer blot det mindste til skade, så rykker der en hel havarikommission ud og kortlægger forløbet i detaljer. Det samme gælder alle hændelser med tog. Men her har vi tilsvarende at gøre med ulykker, der ofte har døden til følge, og som rammer andre trafikanter og deres pårørende på grund af erhvervstrafikken, og så undersøges ulykkerne ikke grundigt nok efterfølgende. Vi ser gerne, at myndighederne nu tager dette alvorligt og holder fokus på både forebyggelsesdelen, analysedelen og kampagnesiden,« siger Morten Lindbo.

[add:211]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063