Debat: Kommentarer til Mark Kristensen
Redaktionen har modtaget en stribe kommentarer til tirsdagens debatindlæg her på siden fra Mark Kristensen i Vodskov:
Mark forlanger, at det nye tiltag i den nye overenskomst virker med det samme - det skal den nok også komme til, men redskabet skal slibes, inden det virker, og når det er gjort, så er jeg sikker på, at vi får et godt redskab og dermed kan stoppe nogle vognmænd, og så tror jeg, at det vil have en præventiv virkning.
Enten betaler vognmanden, hvad han skal, eller også taler chaufføren ikke over sig om sin løn. Hvis det sidste sker, må vi finde en løsning på det.
Kurt Gjelstrup-Jørgensen,
formand for Landsklubben Danske Godschauffører under 3F
Søvej 12
4140 Borup
Til Mark Kristensen, Vodskov!
[pic:15718]Du skriver, at de få hæderlige vognmænd, der endnu er tilbage i det her land, må se at stå sammen og få dette uvæsen med underbetaling af chauffører stoppet.
Kære Mark, hvad tror du, det er, som jeg og FDL gør dag ud og dag ind? Det tror jeg i øvrigt godt, du er vidende om. Du har da muligheder, dersom du bare lukker en af de mange debatsider op engang imellem. Så jeg føler, du skyder lidt over målet lige her.
FDL er jo ingen arbejdsgiverforening og har derfor ingen del i de indgåede overenskomster. FDL opfordrer tidligt og sent vore medlemmer, som beskæftiger lønnet medhjælp, at de skal aflønne efter en af de overenskomster, der ligger på området. Og det er slet ikke for at sparke bolden op på modstanderens banehalvdel, for vi erkender, at der selvfølgelig er svage sjæle, også i vore vognmandsrækker, der bliver fristet af og forfalder til,at købe billigt ind, også når det gælder arbejdskraft.
Når nu det er DI/DI Transport og DTL/Dansk Erhverv, der sammen med 3F er de overenskomstbærende parter, der når til enighed om prisen på arbejskraften på et så omfattende normallønsområde, så er det vel også dem, der må holde ro og orden på området.
Der er bare en ting, du skal forholde dig til, og det er, at historien og mentaliteten i arbejdskampe vel i alles bevidsthed vidner om meget mere parti-/forbundslydighed hos 3F end hos arbejdsgiverne.
Derfor kunne dette problem hundredefold nemmere kunne løses i 3F's egne rækker end hos ukollegiale eller østliderlige danske transportører, som slet ingen følelse eller moralsk forhold har til, om der skal være en eneste dansk vognmand tilbage, når dette ragnarok slutter.
Meget er lettere sagt end gjort, men jeg mener, det er lige så let som at klø sig bag øret for 3F at sige følgende:
1. Du skal være medlem her for, at vi kan hjælpe dig.
2. Inden du starter hos en vognmand, skal du forvisse dig om, at det er den rigtige løn og lønforhold, du aftaler. Opfølgende kontrol på lønseddel, om du får pension m.m. som aftalt.
3. Er der så én, der ikke kan lære det, så skal han have en økonomisk lærestreg, som der siger spar to til, hvad han hidtil har oplevet.
Så slår vi to fluer med ét smæk, nemlig:
For det første får den useriøse vognmand ingen chauffør, og dernæst udgør han ingen unfair konkurence, der kan true andre chaufførers job i seriøse firmaer.
Den seriøse del af branchen venter kun på, at den af fagbevægelsen højtbesungne lønundersøgelsesret viser sit værd. Succen afhænger nemlig alene og kun af, om 3F vil det over for DI.
Vi venter med længsel på de første resultater. Og så kæmper vi for øvrigt videre for den danske vognmand og danske chauffør.
Christian Jensen,
vognmand og formand for FDL
Nordvej 12
9900 Frederikshavn
Til Mark Kristensen:
Punkt 1: Speditørerne betaler ikke nok - det er et faktum, og det kan du takke politikerne for med alle deres åbne grænser og tilskud til østvognmænd.
Punkt 2: 3F gør ingenting, de snakker bare og hæver deres fede hyre.
Punkt 3: Som du ganske rigtigt skriver - læs, hvad der står bag på tilladelsen. Det er der heller ingen, der håndhæver, det ved jeg af egen erfaring. Jeg har siden '95 forgæves prøvet at komme igennem til alle myndigheder og 3F for at få nogen til at håndhæve det. Så vi burde egentlig sige skide være med tilladelser, de er ikke det papir værd, de er trykt på.
Jan Larsen
Bjergvejen 65
5932 Humble
[add:213]