23948sdkhjf

ITD appellerer til transportkøberne

Det er ikke kun myndighederne, der skal tage et ansvar for, at konkursrytterne ikke gør konkurrencemæssig skade på hele transporterhvervet, siger brancheforeningen International Transport Danmark (ITD).

De er heldigvis meget få, men de fylder meget i det faglige billede, fordi de gør stor skade, og det gælder derfor om, at der dæmmes op for de konkursryttere, der gang på gang påfører andre vognmænd en ulige konkurrence og dermed skader hele transporterhvervet.

»ITD vil i forbindelse med den kommende revision af godskørselsloven gå i tæt dialog med myndighederne og tage konkursrytteriet op som emne,« siger Mogens Therkelsen, formand for ITD.


Handler om etik

Det er Trafikstyrelsen, som udsteder tilladelserne til vognmændene og skal holde et vågent øje med ejerforhold og økonomi, så nye firmaer ikke bare kan opstå på fundamentet af selskaber, der er gået nedenom og hjem med en stor stak af ubetalte regninger. Men det behøver ikke at stå alene.

»Det handler også om etik. Konkursrytterne kan nemlig bremses, hvis kunder og leverandører ikke ukritisk bare følger med over i de nye virksomheder, når det er åbenlyst, at der er foregået uregelmæssigheder,« siger Mogens Therkelsen.

Hvis konkursrytterne ikke kan få fragt at køre med, ikke kan tegne forsikringer eller købe brændstof til bilerne, så forsvinder grundlaget for virksomhederne jo af sig selv.


Imod taktiske konkurser

Mogens Therkelsen understreger, at der i sig selv ikke er noget odiøst i, at en vognmand går konkurs og derefter prøver at rekonstruere sin virksomhed eller etablerer sig på ny.

»Det er de taktiske og kreative konkurser, vi gerne vil til livs. Det er konkurserne hos vognmænd, der måske endda flere gange med sindrige konstruktioner og for eksempel leasing-arrangementer flytter aktiverne over i nye firmaer og efterlader kreditorerne med tomme hænder,« siger Mogens Therkelsen.

ITD vil gerne lægge op til, at Trafikstyrelsen påtager sig en mere kontrollerende rolle, når der udstedes godskørselstilladelser til vognmændene. Deres historik skal kigges grundigt efter i sømmene, og fra branchens side vil man især gerne have, at reglerne om ”vandel og god skik” bliver skærpet og får mere opmærksomhed.

[add:215]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063