Debat: Trættende at være prügelknabe
Redaktionen har modtaget et par kommentarer til tirsdagens artikel om trafikkulturen hos chauffører bag rattet i varebiler:
Jamen det er da en fin artikel, men som med så meget andet er der stor forskel på teori og praksis, for ja, det er da rigtigt, at man i teorien kan sætte en 18-årig uden nævneværdig erfaring bag rattet på enhver varevogn med en totalvægt på under 3500 kg og så bare lade ham køre deru af.
Men skal vi ikke lige huske, at hvis man er kurervognmand, så er det ualmindeligt svært at få forsikret sin bil, og har man en chauffør på 18 ansat, så er det stort set umuligt. Utallige er de krumspring, forsikringsselskaberne laver for at slippe for kunder med uerfarne chauffører. Krav om en minimumsalder er ikke unormalt, dobbelt selvrisiko osv. er krav, man som kurervognmand bliver mødt af. Læg dertil, at det koster det samme at forsikre en kassevogn til 175.000 + moms, som det koster at forsikre en ny sættevognstrækker.
Måske det kan få folk til at indse, at der ikke er slet så mange uerfarne chauffører bag rattet i kurerbilerne. Langt værre står det til i håndværkerbilerne, der har man billig forsikring og billig arbejdskraft i kraft af læredrenge, der kan suse rundt i tungtlastede varevogne, der er indrettet med komplette værksteder og deraf følgende kedelige (farlige) køreegenskaber, og vi ved alle, at disse håndværkerbiler bestemt ikke er dem, der sinker trafikken.
Jeg synes, det er fint, der kommer fokus på en gruppering i trafikken, der fylder for meget i statistikkerne, men hold venligst fokus skarpt og kig den rigtige vej. Det er trættende som aktiv i kurerbranchen altid at være alles yndlings-prügelknabe!
Morten Slot-Thomsen
Blæsbjergvej 40
8722 Hedensted
Det var da godt nok det bedste, der har stået på jeres side længe. De chauffører tror sgu da, at de ejer hele det danske vejnet, når de er ude og køre. Hastighed kender de - ikke hastighedbegrænsninger.
John Toft
Christen Koldsvej 26, 1. tv.
8660 Skanderborg
[add:180]