Debat: Uværdig nedgøring
Redaktionen har modtaget et debatindlæg fra Dieter Schäbethal, konsulent for HJS, angående sagen om godkendelsen af firmaets rensningsmetode for dieselpartikelfiltre, som Teknologisk Institut har trukket tilbage:
I begyndelsen af december sidste år principgodkendte Teknologisk Institut og siden Færdselsstyrelsen dieselpartikelfiltre fra HJS.
Principgodkendelsen skyldtes, at HJS-filtrene var godkendt i Tyskland med hver deres separate KBA-nummer (Kraftfahrzeug Bundes Amt).
Dieselpartikelfiltre fra HJS er bygget i Sintermetal og kan renses ifølge KBA på en meget enkel og praktisk måde, modsat keramiske filtre, som kræver væsentligt længere og dyrere rensningsprocedurer. Endvidere viser erfaringer fra Tyskland og nabolande (hvor filterne også er godkendt i.h.t. KBA), at HJS Dieselpartikelfilter ofte ikke skal renses før efter 200.000–250.000 km, afhængig af kørselsmetoden.
I april i år hører vi de første rygter fra den etablerede branche, som anvender keramiske filtre, at der er indgivet klage over rensningsmetoden af HJS' filtre, da disse ikke følger dansk lovgivning. Rensning og udskiftning af partikelfiltre i Danmark er udarbejdet i 2003 af Industriens Branchearbejdsmiljøråd og ledende organisationer.
Fredag d. 7. maj modtager HJS oplysninger fra Færdselsstyrelsen (i dag Trafikstyrelsen) og Center for Grøn Transport, at den tidligere tildelte principgodkendelse er trukket tilbage, indtil en ny renselsesmetode efter dansk lovgivning kan godkendes.
HJS reagerer omgående og udarbejder en ny rensemetode, som vil opfylder alle krav til dansk lovgivning. Fordelen ved den nye rensemetode er, at filtrene alternativt kan renses med trykluft eller med vand. Det er altså ikke nødvendigt at skulle brænde filtrene i adskillige timer med efterfølgende behandling.
Det samlede tidsforbrug til rensning oplyser HJS til at være under to timer. Endvidere skal man ikke vende filteret 180 grader, som beskrevet under pkt. 17 i checklisten og pkt. 6.7 i vejledningen fra Industriens Branchearbejdsmiljøråd. Derved er det udelukket, at eventuelle tilbageblivende rester af dieselsod og aske sendes ud i luften.
Den 10. maj udsender en anden dansk producent af dieselpartikelfiltre med keramisk indsats et hoverende brev til sine kunder med henvisning til, at denne har ”den optimale løsning” og vedlægger skrivelsen fra Trafikstyrelsen, hvor man midlertidigt trækker principgodkendelsen til HJS tilbage.
Ja, selvfølgelig skal HJS følge dansk lovgivning og ikke den tyske, hvor det stadigt er fuldt lovligt at rense filtrene med en højtryksrenser.
Der er blevet sagt og skrevet meget om problemer med keramiske filtre, som må afmonteres pga. for stort modtryk eller lignende, hvilket vi til dato har afholdt os fra at kommentere, men at en dansk producent af keramiske filtre vil nedlade sig til at udsende hoverende breve til branchen, har jeg ikke oplevet i de mange år, jeg har været i branchen.
Ja, vi skal konkurrere på fair betingelser og meget gerne på kvalitet, men at vi af konkurrencehensyn nedgør andre producenters produkter, er ikke branchen værdigt. I hele min aktive karriere i autobranchen har jeg udelukkende arbejdet med kvalitet.
Som konsulent for meget store tyske underleverandører til automobilindustrien har jeg set og oplevet alle dem, som kopierer dele, som underleverandører har brugt år på at udvikle til bilfabrikkerne – er det fair? Dette betyder nødvendigvis ikke, at man derfor bør nedgøre produkterne, men forsøge at tage konkurrencen op i stedet for at komme med usmagelige udsagn.
Dieter Schäbethal,
konsulent for HJS
Niels Steensens Vej 23
2820 Gentofte
[add:206]