DTL: Er der nogen hjemme?
»Kære politikere – vi har ikke behov for, at der bliver væltet flere omkostninger over på branchen!«
Det konkluderede Jørgen Egeskov, formand for Dansk Transport og Logistik, da han i lørdags aflagde beretning på DTL's generalforsamling i Forum Horsens.
Generalforsamlingens indlæg kredsede om flere af tidens varme emner, såsom krise og cabotage-kørsel, samt nogle af de mere tidløse, såsom problemet med konkursryttere. Men først og fremmest regeringens varslede planer om nye lastbilafgifter fra 2012 fyldte meget i både formandens og direktørens beretning, hvor der til tider blev skudt med skarpt mod den siddende regering.
Foruroligende konkurser
»Vi har set konkurser i et foruroligende antal i det seneste år. Virksomhederne melder fortsat om en negativ vækst, og alle brancher har oplevet og oplever stadig tilbagegang i både omsætning, økonomisk resultat, transportpriser, investeringer og kapacitetsudnyttelse. Men forventningerne til det kommende år er langt bedre end for et år siden, selv om et lille flertal faktisk også venter tilbagegang i det kommende år. Alt i alt peger situationen dog på – også når vi ser på den hårde udenlandske konkurrence – at der ikke skal væltes flere afgifter over på vores erhverv,« sagde Jørgen Egeskov.
»Regeringen vil fra midten af 2012 bruge en halv mia. kr. i skatteopkrævnings-administration på at kradse lidt over en ekstra halv milliard ind i kørselsafgifter fra de danske transportvirksomheder. Det er helt ude af proportion og en ekstrem dyr måde at opkræve skat på,« påpegede adm. direktør Erik Østergaard i sin beretning.
Millioner i sort hul
»Vi ser her en borgerlig-liberal regering, der for få år siden var lodret modstander af kørselsafgifter, vende på en tallerken og nu gøre sig til bannerfører for en socialdemokratisk mærkesag med det eneste formål at kunne opkræve mere skat – og på en samfundsøkonomisk ineffektiv måde vel at mærke. Bedre miljø og mindre trængsel er noget af det, man kan opnå med kørselsafgifter – hvis de vel at mærke indføres intelligent og ikke som i Tyskland, hvor Maut’en bare er en nytteløs ekstra-afgift på transport. Men regeringen vil indføre en løsning i stil med den tyske, og dermed vil der ryge flere hundrede millioner kroner årligt ned i et sort hul til administration, når afgiftssystemet indføres i anden halvdel af 2012,« sagde Erik Østergaard.
Skærmtrolden Erik
DTL's kritik af kørselsafgifterne kommer på baggrund af det store skatteforslag, som regeringen fremlagde 5. maj. Det indeholder et forslag om, at lastbiler fra midten af 2012 skal til at betale for hver kørt kilometer. Og det blev meddelt, at regeringen vil sende betalingssystemet i udbud, fordi Danmark ikke selv skal udvikle et system.
»Det betyder, at der reelt så kun er få mulige leverandører i verden, der kan levere. Og det betyder igen – uanset hvad nogle politikere siger om denne sag – at der kommer nogle mega-høje administrationsomkostninger for at kradse de ekstra 600 mio. kr. ind om året, som det er planen at gøre – oven i de 400 mio. kr., vi i forvejen betaler i vejbenyttelsesafgift vel at mærke! Må jeg udbryde som Skærmtrolden Hugo: Hallo – er der nogen hjemme?,« spurgte Erik Østergaard.
[add:202]