23948sdkhjf

Debat: Afgift-kommentarer

Regeringens udspil om vejafgift for lastbiler i 2012 har kastet et par kommentarer af sig fra læserne:

Nye afgifter! Hvornår vil regeringen forstå, de ikke kan blive ved at plukke de hårdt trængte vognmænd? Krisen har ramt transportbranchen hårdt, og flere vognmænd har måttet bukke under for presset, samt speditonsfirmaerne sænker priserne, så det bliver endnu sværere for en vognmand at drive en sund forretning.

Og nu vil regeringen så presse endnu en afgift ned over hovedet på de få vognmænd, som er tilbage. Nej, i stedet for at trække endnu flere penge ud af de trængte vognmænds lommer var det så ikke en idé at begynde at hjælpe dem, så de har en mulighed for at overleve i konkurrencen mod de østbiler, som kører i Danmark til en helt anden pris, end en dansk bil gør?

Jeg kan ikke forstå, at man ikke vil sætte skilte op ved landegrænserne og sætte massivt ind mod de udenlandske biler, som kører her i landet uden at betale vejbenyttelsesafgift samt bryder alle regler på køre- og hviletidsreglerne. Der kunne regeringen og DF hente de penge, som de vil afkræve danske vognmænd i en ny afgift i stedet for.

Danske vognmænd er så trængte nu, at der er simpelthen bare ikke er råd til flere afgifter. Hvis regeringen ikke kan forstå, at der skal handles nu, hvis danske arbejdspladser ikke skal gå tabt til Østeuropa, så er det på tide, man sætter ind med en håndsrækning til danske vognmænd. Ellers er der snart ikke flere lastbiler på gule nummerplader.


Mark Kristensen
Rimmerne 6
9310 Vodskov

Det er lidt trist at se, hvor navlebeskuende Dansk Erhverv og DTL er. Hvis vi nu tog de fornuftige briller på, kunne man jo opfordre EU og lastbilproducenterne til at udvikle et system, der skal monteres i

alle

erhverskøretøjer. I denne boks ligger alle data for køretøjet, både i forhold til vejbenyttelsesafgift, euronorm, gps, tilladelser m.m.

Når bilen bliver solgt, lægges nye ejerdata ind, og man kan fakturere direkte til ejeren afhængig af, hvor bilen kører samt tidsrum og belastning af miljøet. Hvis køretøjet udfører transporter, det ikke har tilladelse til, vil der afgå en besked til de nationale myndigheder. På denne måde vil bl.a. cabotagekørsel elimineres.

Så kom i gang med at tænke globalt i stedet for på sognerådsniveau.

Bjarne Lind
De Lichtenbergsvej 33
8500 Grenaa

[add:206]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109