DTC strammer kursen
»Den senere tids debat om tidsbegrænset parkering på landets rastepladser kan vi kun tilslutte os,« siger direktør Henry Dyrlund, GateWay E45/DTC.
»Vi har i princippet altid haft tidsbegrænset parkering på DTC – hvilket ikke har givet anledning til de store problemer før de udenlandsk indregistrerede lastbiler i stort tal holdt deres indtog. Problemet har nu vokset sig stort og vanskeligt at håndtere. Over 2 dage talte vi 21 forskellige nationaliteter. Vi har derfor fået oversat vores P-regler til foreløbig 21 sprog,« fortæller Henry Dyrlund.
Der er i al sin enkelthed maks.11 timers parkering - til en pris af 35 kr. - hvoraf de 30 kr. refunderes ved køb i centrets kiosk eller cafeteria.
»Selvom en parkering således kun koster en rund femkrone, er der ingen grænser for, hvad chaufførerne gør for at undgå at betale. De holder over vore påfyldningstudser til dieselanlægget. De holder i vore tankningsbaner om natten, de parkerer på langs af vore personbilspladser, de kører over kantstenene og ind på vore græsarealer osv. osv.,« fortæller Henry Dyrlund.
Derfor er der nu indgået et samarbejde med Vagtselskabet KS VAGT og CARPARK/Q-PARK, der kontrollerer og udsteder P-afgifter til ulovligt parkerede lastbiler og lastbiler uden P-tilladelse. Q-PARK har et samarbejde med internationale incasso-bureauer, så afgiften kan inddrives overalt i udlandet.
»Vi finder det beklageligt, at vi er nødt til at tage disse forholdsregler – men det er nødvendigt, da vi skal være med til at sikre, at de chauffører, der har opbrugt deres køretid, også kan få de lovbefalede pauser,« siger Henry Dyrlund.
»De danske vognmænd og speditører, der betjener sig af udenlandske lastbiler og chauffører, opfordres til at informere om de gældende p-regler – ikke bare her på DTC – men også andre steder, så vi kan få sat en stopper for det tiltagende parkerings-anarki. Flere danske chauffører har foreslået, at vi låser forhjulene med metal- eller betonklodser – så det bliver nok det næste, vi indfører,« siger han.
»Og så lige en lille hændelse fra det virkelige liv. Et bad på DTC koster 15 kr. Det har fået nogle af de udenlandske chauffører til sælge anparter i den udleverede nøgle, så 2-3 eller flere kan komme i bad for 15 kr. Men det er åbenbart også for dyrt – vi ser nu, at flere af de mere slanke chauffører maver sig under den låste dør – eller hæver sig op i armene over døren til brusekabinen,« slutter Henry Dyrlund.
[add:198]