Lastbiltrafikken gik tilbage nok engang
Konjunkturindekset fra International Transport Danmark viser et nyt fald fra 4. kvartal i 2009 til 1. kvartal 2010, men de seneste meldinger fra marts er alligevel optimistiske.
Det er en kedelig udvikling, men det er svært at bortforklare, at lastbiltrafikken over den dansk-tyske landgrænse, Øresundsbron og Scandlines-færgeruterne med retning mod Danmark endnu et kvartal er gået lidt tilbage. Antallet af lastbiler faldt fra 4.391 til 4.264 pr. døgn. Det svarer til et fald på 2,9 procent.
Men tællingen er foretaget i uge 10 – altså den anden uge i marts – og hos ITD lyder de seneste meldinger fra medlemmerne, at slutningen af marts trods alt har vist en ikke ubetydelig fremgang i trafikken.
Landgrænsen hårdest ramt
Det største fald i antallet af lastbiler kan noteres på landgrænsen. Her udgjorde den samlede trafik 2.650 lastbiler i 1. kvartal 2010 mod 2.877 lastbiler i 4. kvartal 2009.
Inden for det seneste år, fra 1. kvartal 2009 til 1. kvartal 2010, er trafikken over landgrænsen faldet med 4,5 procent svarende til et fald på 126 lastbiler pr. døgn i nordgående retning.
Til gengæld er antallet af lastbiler over 20 meter - hertil hører modulvogntogene - over Øresund steget med hele 3,1 procent fra 912 i 4. kvartal 2009 til 950 i 1. kvartal 2010.
Østeuropa på overhalingskurs
Det var ventet, at lastbiltrafikken fra Østeuropa havde udviklet sig hurtigere, så den havde overhalet den danske trafik allerede i 2006-2007, men nu er den i 1. kvartal 2010 kommet på niveau med den danske - totalt set - med en andel af trafikken på cirka 21 procent. På landgrænsen er den danske andel af trafikken blevet overhalet. Den danske andel af trafikken er 19,8 procent, mens den østeuropæiske er oppe på 20,9 procent. Den tyske lastbiltrafik er stadig helt dominerende med en andel på 48,6 procent.
Totalt set udgjorde andelen af tyske lastbiler 41,7 procent af trafikken. Det er til gengæld et fald på 2 procentpoint i forhold til sidste år, mens den danske markedsandel er steget med 1 procentpoint og den østeuropæiske med 0,5 procentpoint.
[add:201]