DTL vil have tunnel og modulvogntog til havnen
En havnetunnel skal lede trafikken, herunder den tunge, uden om centrum, og Københavns Kommune skal tillade modulvogntog til Københavns Havn. Det var nogle af de budskaber, som Dansk Transport og Logistik (DTL) havde til Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), og byens teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF), da de onsdag gæstede DTL.
DTL påpegede, at transporterhvervet og København selv går glip af mange gevinster ved ikke at tillade modulvogntog til og fra Københavns Havn.
»Modulvogntogenes længde på 25 meter gør, at de vil medføre færre lastbiler samlet set, og de vil samtidig give københavnerne en miljø- og trafiksikkerhedsgevinst. I en del transporter med søcontainere vil antallet af vogntog kunne halveres. Derfor håber vi i DTL, at den nye overborgmester vil se mere positivt på sagen end forgængeren. Vi havde i hvert fald en god dialog med den nye overborgmester og den nye teknik- og miljøborgmester,« sagde DTL's adm. direktør, Erik Østergaard, efter mødet, som vicedirektør Morten Lindbo, chefjurist John Roy Vesterholm og cheføkonom Ove Holm også deltog i.
Også en havnetunnel er vigtig for København, mener DTL.
»Det er jo ikke transportvirksomhedernes ønske at skulle køre transitkørsel fra havnen gennem Københavns centrum. DTL går så klart ind for en havnetunnel i København. Men vi ved også, at så stort et projekt som en havnetunnel både er dyrt og tager lang tid at gennemføre. Vores budskab var, at hvis Københavns Kommune vil arbejde på at gøde den politiske jord for at få etableret en havnetunnel, så vil vi bakke op,« sagde Erik Østergaard.
[add:38]