Frank J. puster til vejskat-debatten
Københavns overborgmester Frank Jensen (S) presser på for at få indført et ”simpelt” betalingsringssystem nu i København, skriver Børsen. Dette simple bompengesystem skal koste 250 mio. kr. i investering, og de årlige driftsomkostninger vil udgøre 190 mio. kr. om året.
Det vækker harme hos DTL, der påpeger, at de penge kun kan opkræves ét sted – hos bilisterne, herunder transporterhvervet.
»Når skatteminister Troels Lund Poulsen (V) i en artikel om roadpricing i Berlingske Tidende afviser mere simple løsninger som f.eks. bompenge med ordene, at det ”bare bliver en fladpandet afgift på transport”, må han have haft Københavns Kommunes planer om at indføre en betalingsring omkring København i tankerne. For Frank Jensen bruger i Børsen-artiklen nogle tilsvarende, simple systemer fra Oslo, London og Stockholm som forbilleder. Men han glemmer at fortælle, at i London går ca. 50 pct. af indtægterne til omkostninger til at drive systemet. I Stockholm er tallet så vidt vides endnu større. Det første år lå omkostningsprocenten i Stockholm på op mod 70 pct. Det er en ekstrem dyr måde at opkræve skat på,« siger DTL's adm. direktør, Erik Østergaard.
[add:180]