23948sdkhjf

Pas på moms-fælden

Det lyder besnærende, når momsfrie virksomheder eller institutioner i Danmark, f.eks. banker og museer, får et servicetilbud fra en udenlandsk virksomhed, der er billigere end de danske leverandørers tilbud. Det kan f.eks. dreje sig om et tilbud fra en udenlandsk vognmand.

For de udenlandske virksomheder skal ifølge nye momsregler fra årsskiftet ikke længere opkræve moms, men momsen skal betales alligevel. Blot er det nu kunden selv, der skal sørge for at indbetale momsen, og det kan få store konsekvenser for masser af servicevirksomheder og masser af momsfrie virksomheder og institutioner.

»Korrekt forståelse og håndtering af de nye regler er meget vigtig for såvel de momsfrie virksomheder som masser af danske servicevirksomheder. Det kom frem på et stort medlemsmøde om moms, som Dansk Erhverv netop har holdt. På mødet gennemgik KPMG de nye momsregler og fremdrog et eksempel med transport af kunst for museer, hvor danske transportører rammes af udenlandsk konkurrence. Det sker, hvis de danske museer tror, at tilbuddet er billigere, fordi de ikke er opmærksomme på, at de selv skal sørge for at indbetale momsen,« siger DTL's cheføkonom, Ove Holm.

For der findes ikke ”momsfrie” godstransporter i Danmark – heller ikke selv om de udføres af udenlandske transportører. Ganske vist skal en udenlandsk transportør fra et EU-land, der udfører en transport i Danmark – og tilsvarende en dansk transportør, der udfører en transport i et udland – ikke tillægge moms på sin faktura. Men til gengæld har køberen pligt til at indbetale momsen til SKAT. Det kaldes også for ”omvendt betalingspligt”.

[add:196]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087