23948sdkhjf

Debat: Åbent brev til Færdselsstyrelsen

Redaktionen har modtaget en kommentar til den seneste omtale af især sagen om Kolding Transport her på siden:

I forbindelse med den seneste tids debat omkring striben af ulovligheder stiller jeg, ikke mindst med baggrund i den aktuelle sag om Kolding Transport ApS, følgende åbne spørgsmål til Færdselsstyrelsen:

Kolding Transport ApS, der er registreret med 3 tilladelser, har angiveligt 25 ansatte tyskere på en hjemmestrikket ansættelsesaftale med punkter fra den tyske lov om løn under sygdom.

Der er ingen registrering af Kolding Transport ApS som chaufførvikarvirksomhed.

Derfor vil jeg godt have afklaret, om nogen kan fortælle, hvilken fornuft der er i at bruge penge på at oprette et sådant selskab, hvis man har til hensigt at følge danske regler og dansk lovgivning.

Kolding Transport ApS er et forholdsvist lille transportselskab med 3 tilladelser og forholdsvis lille egenkapital. Men efter gennemlæsning af ansættelses-aftalen er det et selskab med en meget stor risiko for sagsanlæg fra fagforeningerne. Ikke mindst med krav om efterbetaling til 25 ansatte tyske chauffører til tysk løn, men med krav på dansk overenskomstmæssig løn.

Det er en kendsgerning, at Henrik Holger Hansen er registreret som ansvarlig leder i flere transportselskaber, Kolding Transport ApS med 3 tilladelser og Contrans A/S med 32 tilladelser.

Denne sag rejser, sammen med flere andre, et relevant spørgsmål om, hvornår man når ud i en situation, hvor man ikke længere kan godkendes som ansvarlig leder?

Er det overhovedet muligt at få inddraget retten til at være registeret som ansvarlig leder?

Når vi i FDL rejser disse spørgsmål, er det fordi, der som bekendt er klare regler for førstegangsgodkendelser af ansvarlige ledere.

Men den seneste tids sager har vist, at når man er ved at blive afsløret for brud på grundlæggende regler og love, ja, så afleverer man skyndsomt sine tilladelser i det selskab, som er ved at blive undersøgt for ulovlige handlinger.

Det medfører tilsyneladende, at Færdselsstyrelsen stopper videre undersøgelse af den aktuelle sag. Det er i hvert fald den opfattelse, vi i FDL længe har haft, og som de seneste sager har bestyrket vore værste anelser herom.

Glemmes disse mulige ulovlige handlinger så? Ja, det er der en hel del, der tyder på.

Men det er krænkende for retsbevidstheden, hvis ikke de mulige ulovlige handlinger ikke har spor betydning for den ansvarlige leder og hans andre arrangementer som ansvarlig leder i andre selskaber?

Ansvarlig leder i Kolding Transport ApS Henrik Holger Hansen er også ansvarlig leder for Contrans A/S, men FDL bekendt er der endnu ikke fra Færdselsstyrelsen skredet ind, skønt man ellers skulle formode, at der er rigeligt med materiale til at skride ind.

Jens Groot,
kontorleder, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
DTC Torvet 20
7100 Vejle

[add:198]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063