Debat: Kurer-kommentarer III
Redaktionen har modtaget yderligere debatindlæg i debatten om vilkårene for kurer- og varebiler:
Frank Thrane, det er da muligt, at der i en længere årrække har været krav om fartskriver i alle biler over 3500 kg, men kravet om tilladelse har ikke eksisteret så forfærdeligt mange år. Du ved vel godt, at der for ikke ret mange år siden var en masse vognmænd med mindre biler, der pludselig skulle på skole?
I øvrigt er jeg helt med på, hvilke begreber der eksisterer inden for godskørsel i forbindelse med registrering og forsikring, men nu var det ikke mig, der bragte tallene for de forskellige typer på banen, og ej heller mig, der i den sammenhæng fremkom med tallene for biler registreret til "privat gods" k Kig evt. i arkivet og følg lidt med i, hvem der skriver hvad!
Men det bliver mere og mere tydeligt, hvad dit ærinde er, og hvor din misundelse bunder. Du kører rundt i hvad - en pick-up(?) - glemmer du ikke, at der kører langt flere almindelige kassevogne rundt end disse pick-upper? En pick-up er vel en åben ladvogn, noget der stort set kun er murere og andre håndværkere, der benytter her i det mørke Jylland.
Hvorfor skal alle vognmænd med almindelige kassevogne straffes for din uheldige oplevelse/opfattelse af disse vogntyper? I øvrigt er lasteevnen pr. palle da hamrende ligegyldig - har du hørt om volumengods, der læsses løs uden paller? Eller eksisterer der kun gods på paller i den verden, du opererer i?
Det er en skam, debatten bliver så mudret af dit noget enøjede syn på tingene. Du er utilfreds med alt det, du mener, er ulemper i forbindelse med dit valg af bil, men glemmer at medtage alle de fordele, du har i forbindelse med samme. Der er vel ingen grund til, at jeg gentager det, Ole Tanggaard så fint har listet op.
Hvis du mener, der skal være lighed for loven, så skal det gælde over hele linjen, så væk med registreringsafgift, forbud mod soveplads, dyr forsikring osv. Det er muligt, du mener, vi andre har bedre vilkår, men hvordan får man bedre konkurrencevilkår, når man har højere omkostninger på en bil, der kan laste mindre? Jeg venter med tilbageholdt åndedræt på svaret!
Husk på, at alt det, du piver over, er noget, du selv har valgt, det er jo ikke alle os andre, der har valgt bil for dig!
Du udstiller din misundelse mere og mere, og det klæder dig ikke!
Kommentar til John Jensen:
Det forekommer at være billige point, John Jensen er ude på at score med hans imødekommenhed over for fartskrivere, tilladelser osv. i varebiler under 3500 kg totalvægt. Dog klinger det en smule hult, når man som branchekendt ved, at selv samme John Jensen i store træk beskæftiger alle sine biler med pakkedistribution, som ikke har ret meget med egentlig kurerkørsel at gøre.
Det er letkøbt at være positiv over for forslag, der stort set ingen betydning vil have for den forretning, man driver, men hvad med alle andre? Har John Jensen tænkt så langt, eller er det den typiske egoisme, vognmænd er så kendt for, der råder her?
At John Jensen stiller lighedstegn mellem tilladelser, kapitalkrav og det at have de rigtige forsikringer, må bero på en misforståelse - der er ingen sammenhæng mellem forsikringerne og de andre krav!
Kan det virkelig passe, at en erfaren vognmand som John Jensen ikke ved bedre? Eller er det endnu et forsøg på at score billige point?
Man skal i sandhed høre meget, før ørerne falder af!
Morten Slot-Thomsen
Blæsbjergvej 40
8722 Hedensted
[add:198]