Debat: Kurer-kommentarer II
Redaktionen har modtaget et par kommentarer mere til debatten om køre-hviletid i kurer- og varebiler:
Det er stærke ord, du bruger - misundelse og nidkærhed (se "Debat: Kurer-kommentarer" 25/3,
red.
) - til noget, du ikke ved noget om. Alle biler over 3500 kg har, så længe jeg har været vognmand, skulle have køreskive. De nye regler fra Færdselsstyrelsen trådte i kraft i år 2000 - jeg skiftede for 20 år siden fra en 3500 kg pickup til en 4600 kg pickup og kører i dag en 6 tons, fordi jeg synes, det var uansvarligt at køre med overlæs til den kørsel, jeg havde og har i dag, og blev dermed underlagt køre-hviletids-bestemmelserne med væsentlige begrænsninger i forhold til kørsel med en pickup under 3500 kg. Men jeg kunne nu køre på vejene med god samvittighed.
Jeg må endvidere korrigere dig - privat gods findes ikke, men to andre former, som du kan læse om på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Det er kørsel med egne varer og kørsel mod betaling. Pickup under 3500 kg egner sig på grund af den forholdsvist store egenvægt og med et lad på 4 meter med plads til 7 paller og en lasteevne på 800 kg ikke til den form for transport, da dette kun giver i gennemsnit pr. palle ca. 100 kg.
Men desværre har man ikke rent politisk fulgt med tiden, men nu bør og skal reglerne ændres, så de svarer til 2010-niveau, så vi ikke har A- og B-vognmænd, men at vi arbejder under de samme betingelser. Og ikke som i dag, hvor du med en pickup under 3500 kg kan køre til Jylland og tilbage samme dag, selvom du er træt, mens jeg skal overnatte - eller som ham, der kørte til Stockholm og tilbage igen uden hvil, i alt 1200 km, men det resulterede desværre også i en ulykke ved Malmø, hvor bilen blev totalskadet.
Eller hvorfor skal en bil under 3500 kg betale kr. 10 pr. % overlæs, når biler over 3500 kg skal betale kr. 25 pr % overlæs - jeg kan desværre ikke se logikken. Eller pickup-biler under 3500 kg kun skal betale kr. 1000 om året for at køre uden partikelfilter, når biler over 3500 kg skal betale kr. 15000 pr. gang.
Vi lever i et demokrati, hvor regler og love bør og skal være ens, når vi udfører det samme stykke arbejde.
Frank Thrane
Stubmøllevej 8
2450 København SV
Kommentar til Frank Thranes indlæg den 23. marts (se artiklen "Vognmand: Urimelig konkurrence fra små varebiler):
Du siger, at et partikelfilter til din bil koster 45.000 kr., hvor det til en bil under 3500 kg kun koster 10.000, og, som du skriver, på trods af, at det er samme motor. Det foranlediger mig til at tro, at du gerne vil være til grin, eller også har du bare for mange penge, for er dette sandt, så forstår jeg ikke, hvorfor du ikke bare køber den, der er billigere.
Der er forskel på biler over og under 3500 kg, jo, men der er også ulemper for begge kategorier.
Du skal ikke betale registreringsafgift.
Du har en langt billigere forsikring.
Du må køre med en større last.
Du må indrette din bil med sovefaciliteter, uden at dette udløser en afgift på 180 %.
Ulemperne for dig er:
Du skal have taget et vognmandskursus.
Du skal i den forbindelse dokumentere en vis egenkapital.
Du skal have cyklistspejle.
Du skal overholde køre-hviletiderne.
Men alle disse ting er ting, som din egen organisation har været med til at forhandle på plads i sin tid, og med hensyn til cyklistspejle er dette jo kun et krav, hvis bilen har en vis bredde.
Jeg tror ikke, at man bliver en bedre vognmand af, at man har taget et vognmandskursus, og at man har dokumenteret en vis egenkapital. For hvor er det lige, at leverandører til branchen har sat flest penge til? Det er nok i kategorien af biler over 3500 kg.
Jeg tror derimod, at dit ærinde ene og alene bunder i brødnid og ikke om, hvorvidt biler under 3500 kg skal overholde køre-hviletidsreglerne.
Men som jeg tidligere har skrevet, så lad os få dem, men vel at bemærke kun, hvis det følges op med ret til, at bilerne også må udstyres med tilsvarende faciliteter, som de biler over 3500 kg har, samt at man afskaffer registreringsafgifterne for biler under 3500 kg også, for så kan vi konkurrere på lige vilkår.
I øvrigt så kan jeg fortælle dig, at jeg tidligere har skrevet til Folketingets skatteudvalg m.fl. og forespurgt, om man ville tillade, at biler under 3500 kg kunne udstyres med sovefaciliteter, uden at det udløste en afgift på 180 %, på hvilket jeg fik det svar, at det ville man ikke tillade. Grunden til dette skal nok ses i lyset af den skatteindtægt, staten så ville gå glip af.
Ole Tanggaard
Skelbækvej 114
9800 Hjørring
[add:194]