23948sdkhjf

Kæmpetransporter i Nordsjælland

Til sommer skal en 220 meter lang bro på Hillerødmotorvejen rives ned og erstattes af en ny stålbro. De store stålelementer til broen sejles ind fra Estland til Frederiksværk i løbet af marts.

I sidste uge ankom de første dele af en ny stålbro med skib fra Estland til havnen i Frederiksværk. Delene er 40 meter lange og op til 5,5 meter bredde. I løbet af nogle nætter i sidste uge blev de første store stålelementer kørt fra Frederiksværk til en samleplads ved KolleKolle ved Hareskoven, hvor delene skal svejses sammen og males.

I løbet af marts/april vil der komme yderligere tre skibe med dele til broen. Transporterne må starte kl. 22.00 og tager mellem tre og fire timer for at nå til samlepladsen.


Gammel bro bør udskiftes

Broen skal erstatte den vestlige af de to parallelle broer, der fører Hillerødmotorvejen over Farumbanen og Bagsværd Hovedgade ved Skovdiget lige nord for Ring 4. Den vestlige bro, der skal udskiftes, er 220 m lang og 25 m bred. Den gamle vestbro blev opført mellem 1965-67 og er nu i en stand, der gør at den bør udskiftes.

»Udskiftningen skal ske så hurtigt som muligt i sommerperioden af hensyn til de mange bilister, der hver dag kører ad Hillerødmotorvejen mellem Nordsjælland og København. I anlægsperioden vil trafikken på Hillerødmotorvejen i begge retninger blive lagt over på den østlige bro med to spor i nordgående og tre spor i sydgående retning,« siger Vejdirektoratets projektleder, Jesper Glargaard, om udskiftningen af broen, der vil finde sted i juli og august 2010.

På samlepladsen ved KolleKolle svejses de 30 elementer sammen til 12 elementer, der er 40 m lange, 12,5 m brede og vejer cirka 200 tons.


Arbejde om natten

Når den gamle vestbro ved Skovdiget er revet ned, bliver de 12 elementer kørt på blokvogne ad Frederiksborgvej til Skovdiget og op på østbroen. En kran vil løfte brofagene på plads, et arbejde, der vil foregå ved nattetide for at genere trafikken mindst muligt.

Arbejdet udføres af E. Pihl & Søn A.S. for Vejdirektoratet.

Transporten af de meget store stålelementer betyder, at der på ruten mellem Frederiksværk og samlepladsen ved KolleKolle vil være lagt jernplader ud i rundkørsler og på cykelstier. Jernpladerne vil ligge i marts/april og vil, når de ikke er i anvendelse, blive skubbet til side, så de ikke er til fare for trafikken.

[add:179]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062