23948sdkhjf

Debat: Også ulemper ved små biler

Redaktionen har modtaget en kommentar til debatten om køre-hviletidsregler for kurer- og varebiler under 3,5 ton:

Til Frank Thrane:

Du opridser i din kommentar en hel masse fordele, som vognmænd med biler under 3500 kg skulle have, og nogle af dem er da helt sikkert også rigtige, men der er altså ulemper:

- Biler under 3500 kg betaler en større vægtafgift.

- Biler under 3500 kg er dyre i anskaffelse pga. stykafgiften.

- Forsikringspræmierne er væsentligt dyre.

- Bilerne kan ikke lovligt indrettes med sovefaciliteter.

- Biler under 3500 kg skal også overholde køre-hviletidsreglerne og skal derfor i f.eks. Tyskland enten anvende køreskive, tachograf eller manuelt føre regnskab over sin arbejdstid/køretid.

Men o.k., lad os få tachograf i alle biler under 3500 kg, også personbiler, men følg det op med lovgivning, så bilerne også kan udstyres med faciliteter, så chaufførene har mulighed for at lægge sig, og ikke som nu, hvor det næsten er fysisk umuligt at lægge sig.

Et mere konstruktivt forslag ville være, om man evt. i forbindelse med indførelse af forslaget også øgede totalvægten fra 3500 kg til 4000 kg, da egenvægten på biler på 3500 kg er steget pga. alt det ekstra udstyr, som bilerne er blevet udstyret med, siden de nuværende regler blev indført.


Ole Tanggaard
Skelbækvej 114
9800 Hjørring

[add:177]

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063