Møde om lastbilforbud uden resultat
Målet med Køge Kommunes 18 tons forbudszone for lastbiler er at undgå gennemkørende lastbiler i bymidten. Det er ikke meningen at hindre eller besværliggøre ærindekørslen.
Det konkluderer DTL efter et møde torsdag mellem kommunen, transportbranchen samt nogle større detailhandlende og vareleverandører.
»Hvis kommunen og borgerne - meget forståeligt - vil være fri for gennemkørende lastbiltrafik, så forekommer det helt uforståeligt, at kommunen vælger en så dramatisk og omfattende løsning som at forbyde alle lastbiler over 18 tons i en hel bydel,« siger DTL's cheføkonom, Ove Holm.
Dispensationer
Kommunens teknik- og miljøudvalg har da også måttet indføre en rundhåndet praksis med dispensationer til lastbiler med ærinder i det centrale Køge mellem kl. 7-11. Desuden er der udstedt dispensationer til kørsel til og fra byggepladser. Dispensationerne udstedes frem til 1. september i år.
Mødet gav dog ikke noget resultat i form af at komme nærmere en ophævelse af forbuddet.
»Inden mødet havde vi en forhåbning om, at Køge Kommune af egen drift ville ophæve forbudszonen og i stedet satse på at undgå den gennemkørende trafik med lastbiler. Tilsyneladende vil kommunen dog hellere afvente en afgørelse fra Rigspolitiet,« siger Ove Holm.
[add:177]