Debat: Læg kørselsafgiften ind i brændstoffet
Redaktionen har modtaget denne kommentar til den løbende debat om indførelse af en kørselsafgift i Danmark:
Den megen debat om kilometerafgifter kunne nemt løses ved det system med brændstofafgift, vi har i dag. Denne kunne forhøjes, så ville man komme til at betale efter forbrug. Biler med stort forbrug vil således betale mere end dem med lille forbrug. De, der kører meget, mere end dem, der kører mindre. Og det vil være en retfærdig løsning.
Vedrørende pendlere, som kører til og fra arbejde, kunne man jo sætte fradraget op for at kompensere for en del af afgiften.
Ville man så tilgodese transportsektoren, kunne man lige som med momsen refundere en del af afgiften, for man får vel en specifikation på, hvad der er brændstof, afgift og moms.
Så vidt jeg har forstået, er vognmændene imod, at man indfører den tyske maut i Danmark.
Det forstår jeg ikke, for så ville alle de udenlandsk indregistrerede køretøjer komme til at betale for at køre i Danmark. Dette ville i så fald betyde, at danske speditører ikke ville kontrahere med udenlandske firmaer, som så ville blive nødsaget til at sætte deres priser op og derved give mere kørsel til danske vognmænd. Det kunne vel også være med til at betale for reparation af vejene.
Jeg håber, foranstående kan give nogle vognmænd/politikere noget stof til eftertanke.
Arne Rasmussen,
tidligere lastvognskonsulent, mekaniker, værkfører og lastbilsælger
Nordvænget 6 B
9310 Vodskov
[add:177]