23948sdkhjf

Låse-teknologi for traileren

Mandagens artikel om de særlige forsikringsforhold for danske vognmænd og speditører, der bruger udenlandske biler til danske trailere, har fået Kim Kristensen fra firmaet AKA Vejen til at sende denne pressemeddelse:

AKA Vejen A/S har i samarbejde med I-Protect udviklet en løsning, hvor trailer og sideskabe er teknologisk sikret. Med trådløs teknologi og et unikt låsesystem, er der begrænsninger for, hvem der kan flytte med traileren, og hvem der kan få adgang til sideskabe og/eller godset om bord i traileren. 

Når f.eks. traileren er læsset i Danmark, så låses den manuelt eller automatisk. Når så traileren når frem til en terminal et sted i Europa, hvor den parkeres og venter på f.eks. en udenlandsk vognmand, som måske skal fragte traileren videre til sin endelige destination, så låses hjulene automatisk eller manuelt (afhængigt af hvordan systemet er kodet).

Når den udenlandske trækker vil transportere varerne videre på sin vej, så ringer chaufføren til administratoren af systemet og får udleveret en kode, der igen klart afgrænser, om chaufføren har adgang til godset (døren låses op) eller kun har ret til at flytte med traileren (bremsen deaktiveres).

I mange tilfælde vil chaufføren kun have behov for en køre-kode – altså få retten til at flytte med traileren – alt imens godset er låst inde. Når så traileren når frem til sit mål, så har man her fået oplyst en kode, der giver adgang til godset, men måske ikke giver retten til at flytte med traileren.

Systemet er opbygget således, at der er rigtig mange kombinationsmuligheder, også hvor der er flere samhandelspartnere involveret eller uforudsete hændelser. Der er også indbygget alarmfunktion og sporbarhed - hvis der skulle være forsøg på indbrud.

[add:175]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127