Kommunerne har også et ansvar for, at dagrenovation bliver indsamlet på forsvarlig vis efter arbejdsmiljølovens regler. Det fastslår Arbejdstilsynet i en ny vejledning om dagrenovation, oplyser DTL.
Den beskriver detaljeret kommunernes ansvar som udbyder af opgaverne. Det er altså ikke nok at overlade alt ansvaret for arbejdsmiljøet til affaldstransportørerne.
Reglerne skal overholdes, og de kommunale myndigheder kan f. eks. ikke udstede dispensationer, når problemer med f.eks. adgangsveje viser sig – i stedet skal de medvirke til, at problemerne bliver løst.
Det grundlæggende budskab i vejledningen er, at den aktør, som har muligheden for at løse problemet, har også pligten.
Både DTL-affaldstransportørernes forening, DANAFFALD, og DTLs arbejdsgiverforening har kæmpet for at få myndighedernes ansvar nøje specificeret i vejledningen. Og det er sket nu. DANAFFALD og DTL-arbejdsgivere vil nu medvirke til, at myndighederne tager deres ansvar alvorligt.
[add:38]