23948sdkhjf

Færre danske lastbiler er udenlandske

ITD har foretaget en særtælling på den dansk–tyske landegrænse i 2. kvartal 2009, der viser, at 20,5 procent af de udenlandske lastbiler, der kører ind i Danmark, tilhører danske vognmænds udenlandske datterselskaber – det svarer til hver femte lastbil. For et år siden var det næsten hver fjerde.

Antallet af danskejede lastbiler med udenlandske nummerplader over landgrænsen er således faldet med 127 lastbiler pr. døgn i forhold til 2. kvartal 2008. I alt passerede 416 dansk-ejede udenlandske lastbiler landegrænsen i døgnet i 2. kvartal 2009.

24,5 procent af de lastbiler med tyske nummerplader, der kører ind i Danmark, tilhører datterselskaber ejet af danske vognmandsvirksomheder. Det er 4,2 procent færre i forhold til samme kvartal sidste år. Andelen af østeuropæiske lastbiler med danske ejere, der passerer landgrænsen er også faldet – andelen udgør 14,8 procent mod 16,4 procent i 2008.

Urimelige sanktioner

»Tallene i opgørelsen viser med stor tydelighed, at de danske vognmænd tilpasser sig internationale omkostningsvilkår og markedsmuligheder, også når det gælder nedskæringer som følge af den aktuelle krise.

3.000 danske lastbiler i næsten 100 datterselskaber fordelt på ikke mindre end 16 lande beviser, at erhvervet, trods alt, virkelig tager del i internationaliseringen. Men desværre betyder danske særregler og urimelige sanktioner over for vognmændene, at flere er nødt til at udflage eller blive i udlandet for at opretholde konkurrenceevnen – og det begrænser en effektiv godstransport«, siger Poul Bruun, underdirektør hos ITD.

[add:145]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062