Sparer millioner på vejgrus
Med grus skal vej bygges. Sådan har praksis været i rigtigt mange år blandt vejbyggere i Danmark, men det laver Vejdirektoratet nu om på.
Ved hjælp fra en lille mængde kalk kan man nemlig spare store mængder grus, og vejene bliver samtidig billigere at bygge - uden at det går ud over holdbarheden.
Normalt vil en belægning for en motorvej være opbygget af omkring 25 cm asfalt og 75 cm grus, men ved at blande blot én pct. kalk i jorden, kan man spare næsten 30 pct. grus. Og det løber hurtigt op i store tal.
Et af de store motorvejsprojekter, der på den måde sparer på gruset, bliver den kommende udvidelse af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest. Strækningen, der er på 11 kilometer, skal udvides med et spor i hver retning.
Arbejdet går i gang denne sommer, og når vejen står færdig i 2013, vil man have sparet op til 400.000 tons grus og bortkørsel af en tilsvarende mængde jord. Samtidig spares omkring 15.000 lastbiltransporter.
[add:153]