23948sdkhjf

DTL: Politiet gør forskel

”Politiets forskelsbehandling af danske og udenlandske vognmænd og chauffører har i den grad skubbet til retsfølelsen hos danske vognmænd. Det danske politi afviser ganske vist, at der findes kvoter over, hvor mange tungvognskontroller, der skal føre til bøder. Men selv hos politiet er der ansatte, der under hånden har bekræftet, at der jo findes kvoter.”

Det sagde formanden for DTL, Jørgen Egeskov Jensen på DTL´s generalforsamling, der lørdag blev holdt på Radisson SAS-hotel og konference-center på Frederiksberg.

Jørgen Egeskov fortsatte:

”Når det gælder udenlandske transportører og politiet, så er cabotage-kørslen en sag, der skal tages meget alvorligt af såvel politikere som myndigheder. Vi ser i stigende grad, hvordan enkelte landes støtteordninger og nationale forskelle i, hvordan regler fortolkes, bliver anvendt med fordel for medlemslandets egne transportfirmaer,” sagde Jørgen Egeskov Jensen, der også kunne fortælle, at en del udenlandske chauffører simpelthen ikke kan tage dansk politi alvorligt.

”Det er derfor nødvendigt, at der tages initiativer på EU-plan og i Danmark,” understregede han.

Lyspunkter midt i krise

Midt i den nuværende, alvorlige krise for transportbranchen var der dog også lyspunkter at spore. DTL fremlagde på generalforsamlingen dugfriske tal fra en undersøgelse om situationen lige nu i transportbranchen. 

Den viser, at branchen ser meget dystert på resten af 2009. Men tallene er dog ikke helt så negative, som branchen i det sidste halve år har oplevet udviklingen.

”Det er måske et tegn på, at bunden er nået, og det bekræftes af nye tal fra Danmarks Statistik. Det er dog for tidligt at være sikker på noget om krisens bund og slutning,” sagde direktør i DTL, Erik Østergaard, på generalforsamlingen. 

[pic:14461]

Erik Østergaard opfordrede danske vognmænd til ikke at være alt for påvirkede af krise-snakken, der i øjeblikket fylder medierne.

”Det er en negativ spiral, der også handler om psykologi. Sandheden er, at vi i transportbranchen kom fra et uset højt niveau, hvor nogle virksomheder ikke kunne få chauffører nok, og hvor ventetiderne på nye lastbiler var lang. 

Nu er billedet vendt om. I den seneste tid er chauffører blevet afskediget, og det er svært at komme af med brugte lastbiler. Desuden er antallet af konkurser i branchen steget,” sagde Erik Østergaard.

Ros fra minister

Transportminister Lars Barfoed var også til stede på generalforsamlingen, og han benyttede lejligheden til at ønske DTL tillykke med deres 10 års jubilæum, og han kom samtidig med ros: 

 

”I har opnået en hel del politiske resultater og har fået synliggjort transportbranchen. Jeg er opmærksom på, at I i øjeblikket er i en vanskelig situation. Men tænk på, at det også er en oplagt mulighed for at fokusere på de stærke sider i jeres virksomheder,” sagde Lars Barfoed og fik som symbol på, hvad DTL har skubbet på for at få gennemført politisk, overrakt en miniudgave af et modulvogntog fra DTL, der ville have gjort enhver modulbygger misundelig.

Planlagt million-underskud

DTL´s regnskab viste et overskud for 2008 på 855.000 kroner, mens der i budgettet for 2009 ventes et underskud på knap tre millioner.

Erik Østergaard understregede, at der er tale om et planlagt underskud, der blandt andet skyldes etableringen af indkøbsforeningen DTL Fordelspartner og ansættelse af en række nye medarbejdere. 

På bundlinien er DTL dog godt rustet, idet DTL har en egenkapital på over 66 millioner kroner og ingen gæld.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062