23948sdkhjf

Venstre vil have fri cabotage

Tomme lastbiler på landevejene er både spild af ressourcer, og det belaster miljøet. Ifølge reglerne for cabotage må en vognmand kun foretage midlertidige og lejlighedsvise cabotage kørsler.

Det betyder i praksis for mange tomme lastbiler på vejene. Det er på høje tid, at det er lavet om, mener Venstres gruppeformand i Europa-Parlamentet og medlem af transportudvalget, Anne E. Jensen

Europa-Parlamentet har netop vedtaget en betænkning, som præciserer cabotagereglerne. De nye regler åbner op for, at en lastbilchauffør må udføre tre cabotagekørsler i et andet EU-land inden for syv dage.


Frygt for social dumping

»Hensynet til miljøet måtte vige for frygten for social dumping. I de gamle EU-lande er der frygt for, at friere cabotagekørsel vil betyde, at østeuropæiske vognmænd overtager den nationale kørsel, fordi de kan konkurrere på meget lavere lønninger.

Jeg er meget tilfreds med, at cabotagereglerne nu er blevet mere præcise, og det er vigtigt at sikre den fornødne kontrol af overholdelse af social- og sikkerhedslovgivningen.

På længere sigt bør vi have fri cabotage. De store forskelle på lønniveauerne i øst og vest vil gradvist blive udlignet, og dermed falder bekymringerne for social dumping forhåbentlig væk,« siger Anne E. Jensen.

[add:150]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063