DTL: København har brug for en havnetunnel
»Byg en havnetunnel fra Amagermotorvejen til Helsingørmotorvejen. Dermed ledes meget lastbiltrafik, herunder containertrafik, ud af byen. En havnetunnel vil også være en stor gevinst for mange bilister, som i dag er tvunget til at køre igennem Københavns indre by.«
Det siger DTL´s direktør, Erik Østergaard, på baggrund af en konference hos Dansk Erhverv i går,h vor Københavnertunnelgruppen havde inviteret bl.a. transportminister Lars Barfoed og Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam til at tale.
»I Københavns indre by er situationen, at de eksisterende færdselsårer ikke er tilstrækkelige, og der savnes en østlig ringforbindelse, dvs. en havnetunnel. I hvert fald savner DTL den såkaldte Nordhavnsvej, der tidligst kan ventes at stå klar i 2014, og som vil forbinde Nordhavnen med Helsingørmotorvejen,« siger Erik Østergaard, der sammen med vicedirektør Morten Lindbo, DTL, deltog i konferencen.
Finansieringen af havnetunnelen, som konferencens deltagere var enige om var en god ide, var et helt kapitel for sig.
Transportminister Lars Barfoed (K) betegnede finansieringen som en meget væsentlig del af udfordringen, men lovede samtidig, at ministeriet nu trækker i arbejdstøjet og undersøger både linjeføring og finansiering på flere modeller, før der laves en forundersøgelse.
[add:153]