Cabotage og menneskesyn
Formanden for FDL, vognmand Christian Jensen, Frederikshavn har sendt denne kommentar til Aksel Aaskovs indlæg mandag med titlen “Rolig nu”:
“Aksel Aaskov har helt ret, det er ikke de østeuropæiske chauffører, vi skal lade vores berettigede utilfredshed gå ud over.
Det er nemlig, som Aksel Aaskov skriver, speditørerne vi skal have fokus på.
Jeg og FDL har vel som den eneste organisation sagt det rent ud, at vi er modstandere af cabotage overhovedet.
Det er vi jo ud fra det simple udgangspunkt, at vores omkostningsniveau ikke levner danske transportører med danske chauffører en kinamands chance for bare tilnærmelsesvis at kunne opnå et positivt driftsresultat.
Og netop når vi så ser på det øvrige Europa, som alle har et bedre teoretisk udgangspnkt for at kunne konkurrere på cabotage-markedet, så er det netop ikke så udbredt i nogle lande, som det er i Danmark.
Og hvorfor så lige det?
Ja, det er nemlig grådige speditører og store vognmandsfirmaer, med deres biler indregistreret på nummerplader af vidt forskellig nationalitet, der plager og udsulter fattige og sølle østeuropæere.
Og hvor må jeg da give Aksel Aaskov ret i, at de bliver behandlet som skidt af deres danske speditører, eller rettere bagmænd, for at komme i nærheden af den moral, der er styrende for disse bagmænd.
For deres rolle er ikke ulig den flok bagmænd, der står bag salg af en vis vare, som især markedsføres på Vesterbro og Halmtorvet i København.
For hvad er forskellen, ja begge grupper gør det af nød og trang til livets ophold.
Der er dog den forskel, at købmændene/deres butiksassistenter på Vesterbro og Halmtorvet almindeligvis har et relativt varmt logi plus kost.
Ja, det er ganske rigtigt organisationerne, der virkelig kunne gøre noget her. Her tænker jeg vel især på 3F og de store vognmandsorganisationer.
Det siger jeg ikke, fordi FDL skal slippe fri for sin andel af arbejdet.
Forskellen er bare den, at vores økonomiske midler rækker ikke til mere, end det vi gør i øjeblikket.
Det er da også glædeligt, at DTL og 3F endelig ser ud til at ændre kursen og ser deres medlemmers erhverv er truet.
Men lige så trist og nedslående er det at se en anden stor organisation, som tilmed er en økonomisk mastodont, fortsætte med at forherlige cabotagekørslen i Danmark til trods for, at den store del af denne kørsel foregår under lyssky forhold i forhold til lovgivningen, men også med et menneskesyn, der ikke på nogen måde er danske transportudøvere værdigt.
Ja, din oplysning om, at i Frankrig skal cabotage anmeldes tre dage før, vil ganske sikkert være en meget god ting. Og kan Frankrig for EU, så kan Danmark vel også, hvis vi altså vil.
Det vil ganske sikkert også bringe stress ind i speditørernes rækker, for de har aldrig anmeldt en skid i den retning indtil den dag i dag.
Vi har i øvrigt opfordret 3F og DTL til åbent samarbejde om den ondskabens akse og svøbe, som cabotage og især den ulovlige er for transporterhvervet i Danmark. Ja, det er døden for erhvervet, dersom der ikke gøres noget her og nu.”
Christian Jensen
Nordvej 12
9900 Frederikshavn
Formand for FDL
[add:127]