Forsøg skal forebygge højresvings-ulykker
Trafikspejle og rumleriller i lyskryds kan være med til at forebygge højresvingsulykker.
Det mener man i Herlev Kommune, der netop har sat to trafikspejle op i krydset Herlev Ringvej - Herlev Hovedgade.
De to trafikspejle er første del af et fælles forsøg mellem Københavns Vestegns Politi og Herlev Kommune, der sigter mod at modvirke højresvingsuheld mellem højresvingende lastvogne og ligeudkørende cyklister.
Trafikspejlene sidder to steder i krydset: Ved højresving mod vest/Ballerup fra nord/Herlev Ringvej og ved højresving mod syd/Glostrup fra vest/Herlev Hovedgade.
Trafikspejlene, der sidder i to forskellige højder (3,75 og 2,75 m) og i to forskellige størrelser (Ø80 og Ø60 cm), er tænkt som en hjælp til chaufføren inden denne endelig svinger lastvognen til højre og krydser det blå cykelfelt, hvor cykilsterne befinder sig.
Kom med din mening
Trafikspejlene skal i første omgang sidde i tre måneder.
I den tid vil Herlev Kommune meget gerne høre fra lastvognschauffører om deres mening og brug af spejlene, f.eks.:
- Er det en god idé?
- Er det en hjælp for dig?
- Ser du i spejlene, inden du svinger?
- Kan du se de cyklister, der kommer cyklende?
- Tror du, at opsatte trafikspejle i kryds kan modvirke højresvingsuheld?
Kommentarer kan sendes til
tfpv@herlev.dk
under overskirften "Trafikspejle i Herlev".
Rumleriller
[pic:14116]Anden del af det fælles forsøg er nogle markante rumleriller under højresvingende lastvogne fra øst mod nord i krydset Mileparken - Hørkær/Lyskær.
Rumlerillerne vil være små ens udfræsninger i asfaltbelægningen over en strækning på 15 m før stopstregen, der vil give mærkbare vibrationer i lastvognens kabine og dermed øge chaufførens opmærksomhed.
Ud fra forsøg med forskellige udformninger er det valgt, at rumlerillerne får en cirkelformet dybde på 15 mm, en bredde på 500 mm, og de skal ligge med en afstand på 500 mm midt-midt udfræsninger.
Rumlefelter
Samtidig med udfræsningerne lægges der inde i cykelbanen nogle rumlefelter langs kantstenen.
Det medfører, at cyklister og bilister kommer tættere på hinanden frem mod krydset og dermed bliver mere opmærksomme på hinanden. I stedet for det modsatte, der tit sker, nemlig at cyklister søger væk fra tætkørende biler og lastvogne og dermed også bliver mindre synlige i bilers og lastvognes spejle.
Rumlerillerne og rumlefelter planlægges udført i uge 12 og evalueres i første omgang efter tre måneder, oplyser Morten Lasse Møller fra Teknisk Forvaltning i Herlev Kommune.
[add:127]