Blokade led delvis vuggedød
Grenaa, søndag kl. 13,45:
”Vi skulle have blokeret Stena Line, men har fra vores vognmænd fået besked om at lade være, for de er truet af speditørerne, der har meddelt dem, at de mister al kørsel, hvis de ser én eneste af deres biler blokere.”
Det siger en beskeden håndfuld chauffører, som lettere duknakkede har indskrænket deres protester til en undselig uddeling af streamers og løbesedler til deres kollegaer, der triller til i en jævn strøm gennem indkørslen til Stena Lines terminal i Grenaa.
I er færdige
Ifølge planerne skulle der have været en prop i hullet, så lastbilerne hverken kunne komme fra borde eller ombord. Men, dagsordnenen er kikset, meldingerne fra de fremmødte chaufførers vognmænd er identiske, speditørerne har reageret omgående: ”Få jeres folk hjem, ellers er i færdige med at køre for os, så finder vi nogle i udlandet som erstatning.”
”Det er lidt uvirkeligt og minder meget om noget, man ser i en film, siger en af blokade-folkene, som ønsker at være anonym af frygt for at miste jobbet, ”det er skræmmende, hvor stor magt firmaer som DSV, HCS, DLG og Freja har. Selvfølgelig makker vi ret, når den slags trusler kommer på banen, vi kan ikke gøre andet, ellers skader vi vognmanden og mister måske jobbene”.
Rygter fra Frederikshavn
”Vi har hørt, at politiet har brudt blokaden i Frederikshavn, hvor folk ikke kunne komme fra borde, og der er noget med en lastvogn, der kørte ind i en personbil, men vi kan ikke få be- eller afkræftet rygterne, for vi har ikke længere forbindelse med blokadefolkene deroppe,” siger en anden chauffør.
Med hensyn til de videre planer i Grenaa, har man bestemt sig til at se tiden an til i aften, hvor flere andre kollegaer har tilkendegivet, at overfartsstedet bliver blokeret i løbet af natten, uanset hvad speditørerne ellers måtte mene.
Meldinger søndag
klokken 19
Hverken TV2 eller DR-nyhederne søndag aften ligefrem oser af blokadedækning. I et enkelt indslag dækker TV2 begivenhederne i Frederikshavn, hvor man interviewer talsmanden for blokadeaktionen, eksportchauffør Per Thuesen, som når at få nævnt to af chaufførernes og vognmændenes fremsatte krav, før udenrigsnyhederne tager over.
Det fremgår imidlertid, at omkring 1.000 biler er med i blokader, der ud over Frederikshavn foreløbig drejer sig om Helsingør, Gedser og Padborg, hvor chaufførerne ruller over grænserne efter klokken 22, når der atter må køre lastbiler i Tyskland, med det formål at blokere tilkørslerne på den tyske side.
DR-nyhederne supplerede med oplysninger om, at chaufførerne agter at stå fast, indtil kravene imødekommes fra justitsministerens side.
Kommunikationsbrister
Lene Espersen toner frem på skærmen, og meddeler ikke særligt overraskende, at ”de udemokratiske metoder ikke har nogen gennemslagskraft over for hende”.
Spørgsmålet om, hvorfor ministeren ikke reagerede, og indledte dialog med henblik på at løse de nøjagtig samme hårdknuder for ét år siden, som ellers lovet, blev ikke stillet.
Det var i øvrigt ikke til at undgå at bemærke, at de fremmødte TV2 journalister og fotografer i Grenaa, fem mand og én pige, ikke anede hvad hele problematikken drejer sig om. Deres udgangspunkt var helt klart: ”Nu er der igen problemer med de der irriterende chauffører, som altid brokker sig”.
[add:85]