23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Afskærmning af læssebagsmæk regnes ikke med

Færdselsstyrelsen indfører nu en lempelse, som medfører, at afskærmning af læssebagsmæk, læsserampe og lignende udstyr på køretøjer eller vogntog, ved kørsel i Danmark, ikke regnes med ved måling af længden.

Det fremgår af Færdselsstyrelsens Meddelelse nr. 1905, der netop er udsendt.

Her er hele meddelelsens ordlyd:

”I henhold til Detailforskrifter for køretøjer pkt. 3.02.001(5) måles længden af et køretøj eller vogntog over de dele, der rager længst fremefter eller bagud, idet der dog ses bort fra:

”... - Læssebagsmæk, læsseramper og lignende udstyr i køreklar stand, forudsat at udragningen ikke overstiger 0,30 m, og at køretøjets lasteevne ikke forøges, ...”.

Bestemmelsens ordlyd, der er indsat direkte fra direktiv 97/27/EF af 22. juli 1997 om masse og dimensioner for visse motorkøretøjsklasser og påhængskøretøjer dertil, ser ikke bort fra afskærmning til siderne af læssebagsmækken i køreklar stand, eller afskærmning over læssebagsmækken i køreklar stand.

Afskærmning kan fx udføres ved at køretøjets sider og tag er forlænget til bagkanten af læssebagsmækken.

Færdselsstyrelsen tillader herved, at der ved kørsel i national trafik også ses bort fra afskærmning af læssebagsmæk, læsseramper og lignende udstyr i køreklar stand, forudsat at afskærmningen ikke rager yderligere bagud.

Opmærksomheden henledes på, at de øvrige EU-medlemslande ikke er forpligtede til at acceptere denne dispensation.

Meddelelsen træder i kraft straks.”[add:15]

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|