Afskærmning af læssebagsmæk regnes ikke med
Færdselsstyrelsen indfører nu en lempelse, som medfører, at afskærmning af læssebagsmæk, læsserampe og lignende udstyr på køretøjer eller vogntog, ved kørsel i Danmark, ikke regnes med ved måling af længden.
Det fremgår af Færdselsstyrelsens Meddelelse nr. 1905, der netop er udsendt.
Her er hele meddelelsens ordlyd:
”I henhold til Detailforskrifter for køretøjer pkt. 3.02.001(5) måles længden af et køretøj eller vogntog over de dele, der rager længst fremefter eller bagud, idet der dog ses bort fra:
”... - Læssebagsmæk, læsseramper og lignende udstyr i køreklar stand, forudsat at udragningen ikke overstiger 0,30 m, og at køretøjets lasteevne ikke forøges, ...”.
Bestemmelsens ordlyd, der er indsat direkte fra direktiv 97/27/EF af 22. juli 1997 om masse og dimensioner for visse motorkøretøjsklasser og påhængskøretøjer dertil, ser ikke bort fra afskærmning til siderne af læssebagsmækken i køreklar stand, eller afskærmning over læssebagsmækken i køreklar stand.
Afskærmning kan fx udføres ved at køretøjets sider og tag er forlænget til bagkanten af læssebagsmækken.
Færdselsstyrelsen tillader herved, at der ved kørsel i national trafik også ses bort fra afskærmning af læssebagsmæk, læsseramper og lignende udstyr i køreklar stand, forudsat at afskærmningen ikke rager yderligere bagud.
Opmærksomheden henledes på, at de øvrige EU-medlemslande ikke er forpligtede til at acceptere denne dispensation.
Meddelelsen træder i kraft straks.”[add:15]