Containertransport på cykel?
»Mener Klaus Bondam, at godset og containerne til og fra havnen skal køres på cykel? Da må jeg gøre opmærksom på, at en sådan container typisk vejer 10 tons – og dertil kræves altså 100 af selv de kraftigste Christiania-cykler,” siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.
Det siger DTL's adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar til en udtalelse fra Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam.
Borgmesteren begrundede onsdag aften i TV2 Lorry et nej til modulvogntog på en kort strækning i København med, at man opnår en endnu større miljøgevinst ved at få endnu flere op på cyklen.
Beklager beslutning
Erik Østergaard beklager, at Københavns Kommune på et møde i teknik- og miljøudvalget onsdag besluttede, at kommunen ikke vil medvirke i det kommende forsøg med modulvogntog. Det vil i praksis betyde, at det ikke bliver muligt at køre modulvogntog til og fra Københavns Havn.
Erik Østergaard peger på, at kommunen med sin beslutning siger nej til færre lastbiler, mindre energiforbrug, mindre støj, mindre vejslid og mindre luftforurening – til skade for byens borgere.
Erfaringer fra Holland
Erfaringer fra udlandet, herunder et stort forsøg med modulvogntog i cykellandet Holland, viser, at der ikke er trafiksikkerheds-problemer med modulvogntog.
Tværtimod forventer man færre trafikulykker. Det skyldes ikke mindst, at de dramatiske og ulykkelige højresvingsuheld mellem lastbiler og cyklister sker fremme ved fronten af lastbilen, helt uafhængigt af vogntogets længde.
En anden erfaring fra Holland er, at de øvrige trafikanter slet ikke har bemærket, at der kører nogen lidt længere lastbiler rundt - modulvogntogene.
Har protesteret
Dansk Transport og Logistik, Dansk Erhverv, Danmarks Rederiforening, Danske Havne, Copenhagen Malmö Port og container-transportøren Anders Nielsen & Co har derfor skriftligt protesteret over for kommunen, og DTL og Anders Nielsen & Co. har været i foretræde i udvalget i kommunen, men indtil videre uden resultat.
”Desværre synes Københavns Kommunes politikere at leve i deres helt egen verden og at være helt uimodtagelige for saglige argumenter – modsat i Folketinget, hvor et meget stort flertal i foråret vedtog loven, der giver mulighed for modulvogntog,” siger Erik Østergaard.
[add:95]