Landmanden blev vognmand
1. oktober slår Dalmose Vognmandsforretning ApS ved Slagelse alle sejl til, det er nemlig dagen, hvor virksomheden fejrer sin 50 års fødselsdag.
Etableringen hører til de mere usædvanlige i og med, at daværende landmand Gunner Bek faktisk byttede sig til vognmandsforretningen i 1957. Den havde fire benzindrevne biler, der hver kunne laste 5-6 tons. Virksomhedens første dieselbil kom til i 1958 og kostede 43.500 kr. - det dobbelte af prisen på en benzinbil.
Hø til de kongelige stalde
Forretningens opgaver var dengang transport af og handel med kvæg, grise, kul, koks, roer og hø. Sidstnævnte produkt leverede man også til De Kongelige Stalde på Christiansborg, og endelig blev der kørt grus og sten til private.
”Vi var siden leverandører af materialer til forskellige vejprojekter i amtet, som vi også varetog snerydning for,” siger Søren Bek Petersen, søn af afdøde landmand og grundlægger af vognmandsforretningen, Gunner Bek, som arbejdede i virksomheden til sin død i 1990, hvor junior overtog.
[add:94]
Speditør
I 1989 kom den første fire-akslede Scania til. Den blev brugt til kørsel af jord og kampesten til anlæggelse af Storbæltforbindelsen. Op gennem 90-erne kørte virksomheden fortsat for SAG og Storebælt, ligesom man kørte med grise og arbejdede som nedrivnings-entreprenør.
I 2003 begyndte de første indlejede vognmænd at køre for firmaet. I dag tæller virksomhedens egen vognpark kun to biler og en gummiged - men til gengæld er Dalmose Vognmandsforretning speditør for 20-25 indlejede vognmænd.