23948sdkhjf

Branchen nær sammenbrud

Rekruttering af nye chauffører til rutebus-branchen er blevet en meget vanskelig opgave, og situationen kan allerede i år blive så alvorlig, at planlagte ture helt vil udgå. Med andre ord står både landets uddannelsescentre, busselskaber og trafikselskaber over for nogle store rekrutteringsmæssige udfordringer.

Den stærkt stigende mangel på buschauffører har ikke kun konsekvenser for de mange danskere, der dagligt er afhængige af den offentlige transport. Mange busselskaber går store økonomiske tab i møde – det koster bøder at aflyse ture og ekstraudgifter til betaling for overarbejde.

”Problemet er ikke, at branchen ikke er attraktiv. Derimod er den historisk lave ledighed vores helt store udfordring lige nu,” fortæller Jakob Thykier, adm. direktør for Uddannelsescentret for Kollektiv Trafik A/S - her uddannes årligt 450 nye chauffører på landsplan. Men det batter ikke meget, når der alene i HUR-området bliver brug for minimum 400 nye chauffører i år.

[add:92]

For få ledige

Manglen på chauffører er ikke et nyt fænomen, men der er i løbet af de seneste år sket et markant fald i antallet af nyuddannede rutebuschauffører. I Københavns Amt er der på bare tre år sket et fald på 40 %.

På kort sigt betyder manglen på buschauffører, at mange passagerer vil kunne mærke problemet omkring det årlige køreplansskifte i slutningen af oktober. Det sker den 21. oktober, og som vicedirektør hos Uddannelsescentret, Vibe Kittelmann understreger, sker der altid en hel del omrokeringer i denne forbindelse:

”Denne gang kommer der til at mangle rigtig mange chauffører, der omregnet vil betyde et dagligt tab på ca. 150.000 kr. for busselskaberne," siger Vibe Kittelmann.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062