23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Tachograf-problemer skal undersøges

EU erkender, at der er problemer med tachografen, og er indstillet på at løse dem.

Det kom frem, da direktøren for EU-Kommissionens Generaldirektorat for Transport og Energi, Grillo Pasquarelli, havde møde med politikere fra Europa-Parlamentet tirsdag.

Allerede i maj erkendte EU-Kommissionen i et svar til Europa-Parlamentet, at den nye digitale fartskriver måler forskelligt i forhold til de gamle analoge fartskrivere.

På mødet uddybede direktøren EU-Kommissionens nye holdning til sagen og meddelte endda, at Kommissionen skal tage ved lære af de fejl, der er begået.

EU-Kommissionen henviser bl.a. til det problem, som DTLs og andres dokumentation har påvist, at den digitale tachograf registrerer anderledes end den analoge fartskriver.

Ens vilkår

Direktøren fortalte Europa-parlamentarikerne, at der er en dialog i gang mellem medlemslandene, erhvervet og Kommissionen om løsningen af problemerne i praksis.

Bl.a. vil man udsende en såkaldt vejledende note inden årets udgang for at sikre, at vognmænd i alle medlemslandene stilles de samme vilkår og krav, når tachografens data kontrolleres.

[add:4]

Samtidig bebudede Kommissionen, at der i 2009 skal vedtages bestemmelser for en slags 2. generations tachograf. Inden da skal der en testfase i gang med flere pilotprojekter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109