Tachograf-problemer skal undersøges
EU erkender, at der er problemer med tachografen, og er indstillet på at løse dem.
Det kom frem, da direktøren for EU-Kommissionens Generaldirektorat for Transport og Energi, Grillo Pasquarelli, havde møde med politikere fra Europa-Parlamentet tirsdag.
Allerede i maj erkendte EU-Kommissionen i et svar til Europa-Parlamentet, at den nye digitale fartskriver måler forskelligt i forhold til de gamle analoge fartskrivere.
På mødet uddybede direktøren EU-Kommissionens nye holdning til sagen og meddelte endda, at Kommissionen skal tage ved lære af de fejl, der er begået.
EU-Kommissionen henviser bl.a. til det problem, som DTLs og andres dokumentation har påvist, at den digitale tachograf registrerer anderledes end den analoge fartskriver.
Ens vilkår
Direktøren fortalte Europa-parlamentarikerne, at der er en dialog i gang mellem medlemslandene, erhvervet og Kommissionen om løsningen af problemerne i praksis.
Bl.a. vil man udsende en såkaldt vejledende note inden årets udgang for at sikre, at vognmænd i alle medlemslandene stilles de samme vilkår og krav, når tachografens data kontrolleres.
[add:4]
Samtidig bebudede Kommissionen, at der i 2009 skal vedtages bestemmelser for en slags 2. generations tachograf. Inden da skal der en testfase i gang med flere pilotprojekter.