Debat om Volvo-konkurrence
Volvo har på nordisk plan iværksat en konkurrence, ”FH16 Custom Pro”, hvor alle, der har lyst, kan være med til at designe Nordens flotteste Volvo.
For at gøre opmærksom på konkurrencen udsendte Volvo en folder, der var vedlagt Lastbil Magasinet nummer 8.
Volvos initiativ har fået vognmand Mogens Bach, Hovedgård til at sende dette indlæg med overskriften ”Og hvad får man så for ulejligheden?”:
"Volvo bruger Lastbil Magasinets distributionsnet til på en smart måde at få nye idéer til ydre og indre design af deres lastbiler.
Det er velkendt, at store, økonomisk velstillede firmaer i forbindelse med markedsføring laver "konkurrencer", der får benovede folk til at hoppe på limpinden, for derefter at belønne vinderen med en skål ris og en kop vand, og så sætte idéen i produktion.
Volvo er åbenbart ingen undtagelse.
I materialet "Design Nordens flotteste Volvo" taler man om en konkurrence.
Når jeg hører ordet konkurrence, forventer jeg, at der er noget at vinde.
Det er der sandelig også hos Volvo. Seriøse deltagere får, måske inspireret af antikkens olympiske lege, hvor vindere fik en ydmyg olivenkrans på hovedet, tilsendt en flot kasket.
De virkelig heldige får en tur til Linköping, hvor de kan få en snak med "chefdesigner" Henrik Guldager. Er sammenligningen med en tur til oraklet i Delfi for uartig?
[add:4]
Volvo gør opmærksom på, at hvis Skattefar vil have del i kasket og rejse, er det Volvo uvedkommende. Ligeledes står der med skrifttype 2, at Volvo Lastvogne forbeholder sig ret til, uden kompensation, at kunne bruge indkomne forslag i konkurrencen/projektet.
Princippet er velkendt i transportbranchen, den kloge narrer den mindre kloge, men helt ærligt Volvo, vil I virkelig være det her bekendt ?
Markedskommunikationschef Peter Andersen kan afhente præmien for godt bondefangeri hos mig. En pose dræbersnegle.
Eventuel skat af gevinsten er mig uvedkommende.”
Venlig hilsen
Mogens Bach
Gammeltoftevej 1
8732 Hovedgård
Svar fra Volvo
“Kære Mogens Bach.
Utroligt mange chauffører og vognmænd bruger en masse tid på at holde deres lastbiler flotte, kræse for detaljer, deltage på festivals o.s.v.
Vi har søsat vores FH16 Custom Pro projekt for at give interesserede en mulighed for at designe deres egen lastbil og være med til at se det færdige resultat ved et lanceringsshow i Göteborg.
Det kan godt være en tur til Caribien havde tiltrukket flere, men vi synes det er mere seriøst at give deltagerne en mulighed for at se de færdige resultater og være en del af processen. Vi har fået mange seriøse forslag og oplever en stor interesse for vores projekt!
Dræbersnegle har jeg selv rigeligt af i haven, så dem må du godt beholde.”
Med venlig hilsen
Peter Andersen
Volvo Lastvogne Danmark A/S
Marketing Communication PR
Taastrupgårdsvej 32
2630 Taastrup