Nye miljø-motorer fra Scania
Efter fem års udvikling blev Scanias nye Euro 5 motor-platform i går præsenteret for offentligheden.
Der er tale om motorer, som allerede nu opfylder de EU-krav, der stilles fra oktober 2009 – vel at mærke uden efterbehandling i form af katalysator og tilsætning af AdBlue.
Når Scania som den første lastbil-producent kan opfylde Euro 5 normerne uden efterbehandling, skyldes det helt nye teknikker, blandt andet et nyt system til brændstof-indsprøjtning.
Den nye motor-platform anvender EGR (genbrug af udstødningsgasserne). Med EGR mindskes udslippet af farlige gasser under selv forbrændingen.
[add:57]
Alt er skiftet om fem år
I første omgang er det Scanias 5- og 6-cylindrede motorer, der skifter til den nye motor-platform, men hele motorprogrammet overgår til den nye platform i løbet af de næste fem år, oplyser Scania.
I forbindelse med præsentationen havde Scania også premiere på fabrikkens tredje generation af etanol-motorer, der mindsker udslip af kuldioxid med op til 90 procent.
Scania oplyser endvidere, at man er på vej ind i en afgørende fase omkring afprøvning af hybridteknik, der kan give store brændstofbesparelser og miljøforbedringer.