Debat: Alliance imellem politi og chauffører
Hans E. Rasmussen, Holstebro har sendt dette indlæg til debatten om hastighed for lastbiler:
"Jeg undrer mig over, hvornår vi begynder at argumentere ud fra de fakta, der omgiver os.
Da lastbilerne blev udstyret med fartbegrænsere, som alle blev sat til omkring 90 km/t, måtte alle jo af gode grunde sætte farten ned til den grænse. Før var den oppe på omkring 110, nogle gange højere.
Samtidig opstod der en uskreven alliance imellem politiet og chaufførerne, så man aldrig blev knaldet for at køre op til max. hastigheden, på trods af at højst tilladte hastighed på motorvej dengang var 70 km/t.
Det kan vel forklares med politiets glæde over, at man nu nåede ned i et mere betryggende niveau, og derfor ønskede at holde en lav profil på det område. Desuden skrider trafikken alt andet lige meget bedre ved den fart, så alle vinder ved det.
Desværre er det også blevet skik, at vi skal bruge hele dette "overskud", som der tales så meget om, når vi kører på almindelig landevej, hvilket ikke altid er hensigtsmæssigt.
Mange landeveje egner sig bedst til, at lastbilerne ligger omkring 80 km/t i stedet for de tilladte 70.
Ved 80 undgår man nemlig de fleste panikoverhalinger fra personbilernes side. Til gengæld er 90 km/t på nogle strækninger lige i overkanten rent sikkerhedsmæsssigt. Jeg ved godt, at vi alle kører rundt i vores egen lille Titanic, men ulykker sker altså alligevel. [add:85]
Det jeg savner er imidlertid, at vi stryger noget af alt det øregas fra debatten, og diskuterer ud fra de faktiske forhold. Ved ærlige udmeldinger er der måske en chance for at få reglerne indrettet, så de fungerer fornuftigt."
Hans E. Rasmussen
Møllevej 17
7500 Holstebro