Debat: Paradokset med lokumsaftaler
Hans E. Rasmussen, Holstebro har sendt dette indlæg til debatten om lokumsaftaler contra overenskomstmæssig løn:
"Jeg har også tit undret mig over, hvad der får folk til at acceptere en lokumsaftale.
Spørger man de vognmænd og chauffører, der kører på den måde, får man et noget selvmodsigende svar. Det viser sig nemlig, at det på en gang er meget bedre for chaufføren at køre på den måde, samtidig med at vognmanden ikke kan konkurrere, hvis han skal betale efter overenskomsten.
Jeg har i årevis ihærdigt forsøgt at gennemskue logikken i den argumentation - altså, at lokumsaftalen giver mere i løn, samtidig med at vognmanden sparer en masse lønkroner - og nu giver jeg altså op! Kan nogen hjælpe mig?
Andre har fortalt mig, at de kører på lokumsaftale, fordi de er bange for, at vognmanden ellers vil gå fallit - kort og godt!
Jeg tror de ville blive forbavsede, hvis de så sig lidt omkring. Er der nogen, der går fallit, er det sjovt nok dem med lokumsaftalerne. Nogle af dem gør det endda så tit, at det kan være svært at følge med i, hvilken sag der kører i retten lige for øjeblikket.
På mystisk vis ender det altid med, at vognmanden beholder huset, læderstuen og den højteknologiske hjemmebiograf, mens chaufføren må hente sine penge hos LG. Og er chaufføren rigtig hardcore idiot, fortætter han gladeligt hos den samme vognmand dagen efter, og undskylder meget at han nok har været for hård med sine lønkrav!
Men, hvad så med de vognmænd, der lønner efter overenskomsten, og måske oven i købet behandler deres folk som mennesker? Sjovt nok er der ikke ret mange af dem, der går fallit. En sund forretning handler nemlig ikke udelukkende om størrelsen af lønomkostningerne, men også om ens evne til at drive en sund og givtig forretning, samt måske at indrette privatforbruget efter udbyttet. Ja, ved simpel iagttagelse kan man faktisk finde svar på mange af de spørgsmål, der har optaget folk i branchen i årevis!" [add:38]
Hans E. Rasmussen
Møllevej 17
7500 Holstebro