23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

København overvejer nej til miljøzoner

Københavns Kommune overvejer kraftigt helt at sige nej til at indføre miljøzoner, fordi regeringen – ifølge kommunens teknik- og miljøudvalg, har fået udvandet forslaget så meget, at det reelt ikke har nogen større effekt på sundheden.

»Samtlige partier i Teknik- og Miljøudvalget mener, at oplægget til en miljøzone i København ikke er godt nok. Ud over vi ønsker zonen geografisk udvidet, så den følger kommunegrænsen, så er der også brug for en bedre partikelløsning,« siger Klaus Bondam, der er borgmester for Teknik- og Miljøforvaltningen.

Udvalget ser derfor gerne, at Folketinget omgående får ændret loven, så filtrene kommer på nu. Udvalgets medlemmer er enige om, at kravet om partikelfiltre bør indføres med det samme og ikke i to trin.[add:67]

DTL er uenig

Hos DTL siger cheføkonom Ove Holm, at foreningen er helt uenig i, at en miljøzone inden for lovens nuværende rammer ingen miljøeffekt har.

»Den har bestemt en effekt, og det bliver en stor praktisk, teknisk og økonomisk udfordring for transporterhvervet at få monteret de mange filtre eller alternativt at få indkøbt nye og mere miljøvenlige lastbiler,« siger DTLs cheføkonom Ove Holm.

Han anslår, at en københavnsk miljøzone vil koste transporterhvervet en halv milliard kroner i nyinvesteringer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web03