23948sdkhjf

Danske vognmænd får hjælp i tachograf-sag

Den internationale vognmandsorganisation IRU får nu ind i sagen om tachografen, der stjæler tid fra vognmænd og chauffører, som Lastbil Magasinet tidligere har beskrevet.

Det sker efter, at ITD og DTL forleden gjorde IRU opmærksom på problemet, der skyldes EU’s tekniske specifikationer, der fastsætter, hvordan den digitale tachograf i nye lastbiler skal tælle køretid, pauser m.m.

Vognmænd, der har installeret en tachograf, mister hver dag op til to timers køretid, afhængig af typen af kørsel, i forhold til konkurrenter, der stadig kører med gammeldags analog fartskriver, fordi tachografen regner køretid efter et nyere EU-regelsæt.

Opdaget i Danmark

Tachografen regner alle stop under to minutter som køretid, mens den analoge fartskriver simpelthen registrerer, hvornår hjulene ruller.

[add:47]

Problemet gælder i hele EU, men det er danske vognmænd, der har opdaget problemet, fordi mange af dem kører med bl.a. TimeGuide.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063