DTL: Urimelige krav om partikelfiltre
Socialdemokraterne, SF, De radikale og Enhedslisten har i breve til justitsministeren og miljøministeren kritiseret det kommende lovforslag om krav om montering af partikelfiltre på tunge køretøjer i miljøzoner.
Men oppositionens forslag går alt for vidt, mener DTL.
Nogle af forslagene vil slet ikke give den miljøeffekt, som man tror. Andre er så økonomisk tunge, at de er uden sammenhæng med den miljøgevinst, man søger at opnå.
Uforskammet
»Oppositionen opfører sig helt urimeligt og er i lodret strid med fakta, når den påstår, at problemerne med partikelforureningen først for alvor vil blive løst, når den kommende Euro 6 norm bliver lovpligtig i 2011 eller 2012,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
»Fakta er jo, at de moderne lastbiler med Euro 3-motorer nedbringer partikelforureningen med 90 procent i forhold lastbiler fra før Euro-normerne blev indført i 1993.
Og fra 1. oktober i år, hvor Euro 4 normen bliver lovpligtig for nye lastbiler og busser sker en yderligere reduktion med 80 procent.
[add:43]
Så alt i alt nedbringer nye lastbiler partikeludslippet med 98 procent - siden 1993. Det er derfor intet mindre end en uforskammethed at påstå, at intet er sket eller sker for at reducere partikelforureningen,« mener DTLs direktør.