23948sdkhjf

Advarsel med både lys og lyd

Nu kommer der endnu et advarselssystem på markedet, som skal forsøge at forhindre højresvingsulykker.

Det er Transport-Teknik i Kolding, der lancerer et nyt ultralydsanlæg, kaldet Lexguard.

Systemet består kort beskrevet af et display i førerhuset, en række sensorer placeret i en gummiliste, og en computer, der behandler dataene fra sensorerne.

Lydbølger

Sensorerne monteres i en stribe langs køretøjets højre side, og virker ved hjælp af lydbølger, som bliver sendt tilbage til sensorerne, når de træffer f.eks. en cyklist. Chaufføren bliver advaret ved hjælp et lille display i førerhuset – både visuelt ved et lyssignal og akustisk ved et lydsignal.

Signalerne advarer samtidig chaufføren om, i hvilken afstand fra lastbilen cyklisten befinder sig, startende med en afstand på ca. 2 m fra lastbilens højre side.

Lydsignalet bliver intensiveret i takt med at afstanden minimeres. En ekstra konstant alarm vil gå i gang, hvis distancen kommer under ca. 60 cm, og samtidig vil et rødt stop-signal blive vist.

Også til trailere

Lexguard kan leveres til forvogne og trækkere, og Transport-Teknik oplyser, at man i løbet af efteråret er klar med en ny version af systemet til trailere. Denne nye version overfører trådløst signalerne fra traileren til trækkeren.

Transport-Teknik tester i øjeblikket systemet på en lastbil, som kører distribution i det storkøbenhavnske område.

[add:4]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078