Selvjustits vil give bedre image
Mandagens artikel "Giv plads til overhaling" har fået flere læsere til at komme med kommentarer.
Det gælder bl.a. Jens O. Juhler, Fredericia, der skriver:
"Som Klaus Andersen m.fl. har skrevet, så er det selvjustits, der skal være med til at få den tunge trafik til at glide, når der skal overhales på motorvejene.
Jeg forstår dog ikke helt, når man skriver,
at kører den forankørende lastbil med 85 km/t, så er det en selvfølge, at man vil forbi/overhale, når overhalingsforbudet ophører.
Den maksimale hastighed for lastvogne er endnu 80 km/t, og der er endnu ikke givet lov til tolerancegrænser, i hvert fald ikke officielt, selv om man skulle tror det, når man kører på motorvejene, hvor alle lastbiler kører med deres maksimale hastighed og ikke med det maksimalt tilladte.
Slå hårdt ned
Allerede her kunne den enkelte chauffør være med til at skabe et bedre image.
Hvis politiet ville slå hårdt ned på dem, der konstant kører med en overskridelse på 10 km eller mere, så ville det få hastigheden lidt ned, måske kunne det give mulighed for, at der kan overhales forsvarligt og ikke "jumbo" ræs.
Politiet vil gerne notere personbiler, der overskrider med 12 -13 km/t, når der er kontrol, hvorfor så ikke også lastbilerne.
Ønsker chaufførerne et bedre image, så er starten hertil selvjustits og kontant indgriben fra politiets side, også over for de udenlandske lastbiler, de kører tit som om de har forret i Danmark.
Jeg hører tit, at der skældes ud på den danske lastbil/chauffør. Der ses kun på trailernummerpladen, der er dansk, og man glemmer, at trækkeren er udenlandsk."
Jens O. Juhler
Damvej 8
7000 Fredericia
Lær af Tyskland
Leif Madsen, Dybvad skriver:
"Hvor længe vi i transportbranchen bliver ved med at finde os i den forfølgelse fra både politisk, men så sandelig også fra den almene befolknings side, ved jeg ikke, men jeg er stoppet.
" Elefantvæddeløb ", et nyt ord i Danmark, opstået af et politisk indgreb i form af fartbegrænser. Før kendte man ikke problemet, og lastbilernes gennemsnitsfart var enddog 5 km lavere.
Nej, de kunne tage lidt ved lære fra de store udlande som f.eks. Tyskland og give en større bøde, hvis man kørte for stærkt i mere end 5 minutter, for så kunne man overhale uden gener for andre, og vi ville få skilt bøller fra chauffører."
Leif Madsen
Brøndenvej 128
9352 Dybvad
[add:4]