Nu må det være nok
Formanden for Sydfyns Vognmandsforening, Henning V. Petersen, Fåborg, skriver om forbud mod at overhale på motorveje:
"Jeg havde nær fået kaffen galt i halsen, da jeg i min radio hørte, at transportminister Flemming Hansen har udset, eller er ved at gøre det, en plan således at man stort set ikke kan overhale med lastbiler på 2-sporede motorveje.
At indføre forbud mod overhalinger på flere strækninger af det danske motorvejsnet er helt hen i vejret!
Er der virkelig ikke andet transportministeren kan tage sig til, end blot at indføre sanktioner mod den tunge trafik? Hvad med at tage en snak med justitsministeren, så vi kan få noget mere kontrol på vejene?
Altså - se at få politiet op på "mærkerne" så vi kan få stoppet de "kogehoveder", som ødelægger de seriøse vognmænds image. Vi oplever jo dagligt, at der overhales på strækninger, hvor der er forbud mod overhaling.
Jeg indrømmer, at det er en dårlig adfærd, men giv politiet de ressourcer, der skal til, så vi kan få standset dem, der overhaler, og lad være med at straffe dem, som overholder loven, ved at indføre nye forbud.
Jeg kører hver dag derude og må med skam konstatere, at der er en del af mine egne, der ser stort på reglerne. Men over 60% af dem, der overhaler ulovligt, er udenlandske vognmænd. Men som de siger: "Vi bliver jo ikke standset!"
Jeg har også konstateret, at der på nogle af de strækninger, som senest er blevet ramt af overhalings-forbud, er der oftere og oftere kødannelse. Og hvem er så skyld i det? Ja vi får jo skylden, men personbiltrafikken har fået den opfattelse, at når der er overhalingsforbud for lastvogne, er der frit spil for dem.
Det vil i mange tilfælde give uheld, fordi afstanden imellem personbilerne er meget kort, derfor kødannelse.
Transportministeren må forstå, at disse lovindgreb snart må høre op.
Det bliver sværere og sværere for os vognmænd at opretholde den service, som befolkningen generelt ønsker af os.
Vi må ikke køre på vejene, kun når personbilerne er væk, vi må ikke ose eller larme, men vi skal sørge for, at befolkningen får leveret diverse varer, så man hurtigt kan købe ind.
Hvis disse tiltag fra transportministeren fortsætter, er jeg bange for, at det giver bagslag.
Det kan nemt ende med en blokade, for selvom jeg er stærkt imod blokader, så må jeg jo lytte til, at "trommerne" bliver tydeligere. Dette må ikke opfattes som en trussel, men blot en konstatering af det, der ytres.
Jeg ser hellere, at transportministeren tager en dialog med vore repræsentanter fra DTL, som ved, [add:13]hvad vi vognmænd står for, og som har føling med, at hver gang, der kommer nye tiltag, rammes vognmanden på pengepungen og trues på sit erhverv.
Så jeg foreslår transportministeren, at han lytter til os herude – vel vidende at personbilismen giver flere stemmer.
Henning Vendborg Petersen