23948sdkhjf

Debat: Søfartsbog til chauffører

Vognmand Christian Jensen, Asaa, kommenterer gårsdagens omtale af spirituskørsel på havnen i Hirtshals:

Først og fremmest drejer det sig om, at ledelsesretten og dermed også ledelsespligten, bliver håndhævet af arbejdsgiveren. Det er i virksomheden og ikke i nogen organisation, problemet kan og skal løses.

I ansættelseskontrakten skal det klart formuleres, at virksomheden har en alkoholpolitik, og den skal efterleves. Ligeledes skal der klart og tydeligt beskrives konsekvenserne af overtrædelser.

Organisationerne bør dog også påtage sig et ansvar for at formidle og vejlede medlemmerne i den rigtige retning, samt medvirke til stor opmærksomhed på området.

For mange år siden, da der også var tiltagende problemer med dalende kvalitet i det forhåndenværende chauffør-klientel, foreslog FDL, at chauffører ligesom sømænd skulle have en form for søfartsbog (vejfartsbog), hvori alle deres gode og dårlige sider var indført af tidligere arbejdsgivere.

Så kunne en ny arbejdsgiver hurtigt få et overblik over plusser og minusser hos den enkelte chauffør. Det ville gavne den gode og seriøse chauffør og frasortere de brådne kar i branchen.

[add:15]Dette forslag nød ikke fremme ved overenskomst-forhandlingerne dengang. Men det skal måske genfremsættes til de kommende forhandlinger? FDL har forslaget liggende, så det kan hurtigt komme på nyt papir igen.

Men hvorom alting er, så er episoden på Hirtshals havn aldeles uacceptabel og må ikke gentage sig.

Chr. Jensen, Asaa

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063