23948sdkhjf

Miljøzoner kan lukke virksomheder

Miljøminister Connie Hedegaards kommende lovforslag om miljøzoner i de større byer i Danmark (København, Århus, Aalborg og Odense) kan koste op imod en milliard kroner og koste lukninger af transportvirksomheder, vurderer DTL.

»Det forslag, som ministeren har lagt på bordet, kan koste op imod en milliard kroner samlet set for de danske transportvirksomheder, og det vil kunne knække nogle af dem. De har ikke så mange penge på kistebunden, og de er ude i hård konkurrence. Regeringens pulje med tilskud til partikelfiltre på 20-25 mio. kr. batter ikke meget,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard til foreningens hjemmeside.

Konkurrence-forvridning

DTL peger desuden på, at man ikke har løst hele partikelproblemet med forslaget, fordi lastbiler kun udgør en del af problemet - resten er person- og varebiler og andre kilder som fx partikler, der kommer blæsende hertil fra udlandet. De fjernes ikke ved at sætte filter på danske lastbiler, som i øvrigt i København står for tre pct. af den samlede trafik.

»Endelig skal man også huske på, at det let bliver konkurrenceforvridende i forhold til udenlandske lastbiler, og derfor ligger der en stor kontrolopgave for politiet, hvis dette skal fungere,« siger DTLs adm. direktør.

[add:17]

Regeringens forslag

Regeringens forslag, som DTL p.t. kun er bekendt med i hovedtræk, indebærer, at lastbiler, der er solgt før oktober 2001 (det er de såkaldte Euro 2-lastbiler og ældre modeller), skal have partikelfilter monteret fra midten af 2008. Det svarer til, at biler ældre end ca. syv år skal have filtre på. Fra midten af 2010 skal også Euro 3-lastbiler have filtre på. Det svarer til, at biler ældre end fire år skal have filtre på.

Derimod omfattes de nyeste Euro 4 og den kommende Euro 5-standard ikke, da de fra "fødslen" har miljøudstyr, der nedsætter partikelforureningen med 80 pct.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062