23948sdkhjf

Redaktørens kommentar

På grund af en yderst beklagelig fejl ved produktionen af Lastbil Magasinet nr. 5-06 (maj-nummeret) er der kommet en forkert leder med i bladet. Også indholdsfortegnelsen er forkert.

Vi er meget kede af fejlene, som vi undskylder over for læserne.

Vi bringer her den rigtige leder, der skulle have stået på side 3 i Lastbil Magasinet nr. 5-06:

Redaktørens kommentar

Når vi kritiserer politikere i disse spalter, handler det som regel om, at de ikke ved nok om de sager, de skal tage

beslutning om.

Det er naturligvis uheldigt, men retfærdigvis må det tilføjes, at de folkevalgte jo skal have deres viden et sted fra.

Her spiller de såkaldte interesseorganisationer en væsentlig rolle. De findes også i transportbranchen, men desværre er der tradition for, at de har svært ved at finde ud af, hvilket ben de skal stå på - og hvem de skal arbejde sammen med.

I de over 20 år, jeg har beskæftiget mig med branchen, har traditionen for uenighed mellem fagets organisationer været alt for tydelig. Tænk blot på alt bøvlet, inden man midt i 1980'erne dannede hovedorganisationen

Danske Vognmænd

. Og balladen gentog sig ti-femten år senere, inden DTL og ATL var en realitet.

Så fulgte et par år med relativ fred og fordragelighed, og man fik indtryk af, at transportbranchen endelig optrådte med én stemme i forhold til de myndigheder og politikere, der skal tales til fornuft, og om nødvendigt bides i haserne.

Den tidligere så udskældte Michael Svane blev som ordførende direktør for DTL et kendt og respekteret ansigt, både på Christiansborg, i styrelser og ministerier - ja, endda i medierne.

Da DTL og ATL 1. januar 2005 blev medlem af hovedorganisationen

Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS)

, var det naturligt, at han fulgte med - nu skulle transportbranchen for alvor synliggøres, blot i endnu større målestok.

Mange transportfolk forventede med god grund, at transporterhvervet endelig kunne få indflydelse på linje med, hvad landbruget og industrien havde haft i årevis. Derfor var det en stor skuffelse, da HTS for et par måneder siden meddelte, at den planlagte fusion mellem arbejdsgiverdelen

HTS-A

og interesseorganisationen

HTS-I

var opgivet, og at parterne havde besluttet at gå hver til sit.

For transportbranchen betyder splittelsen, at ATL er medlem af HTS-A, mens DTL er tilknyttet HTS-I. I parantes skal bemærkes, at førnævnte Michael Svane har valgt at fortsætte i HTS-A, hvor han er medlem af direktionen. Det er i sig selv et signal om, at "A'et" vil prioritere det transportpolitiske og ikke kun være en arbejdsgiverforening.

"A'et" og "I'et" konkurrerer nu på livet løs, og transportbranchen skal tage stilling til, hvor man vil høre til. Mogens Therkelsen, formand for ITD og medlem af DTL's bestyrelse, sagde forleden,

"at DTL's indmeldelse i HTS-I ikke har givet den forventede erhvervspolitiske slagkraft, så derfor er der behov for at se på den nye
situation med friske øjne"

.

Flere af DTL's tillidsfolk rundt om i landet har givet udtryk for lignende frustration over det manglende udbytte af HTS-I

medlemskabet.

[add:39]Fredag den 19. og lørdag den 20. maj holder hhv. ATL og DTL generalforsamling. Her kommer spørgsmålet om tilhørsforholdet til den ene eller anden gren af HTS uden tvivl til debat. Det kan være svært at gennemskue, om "A" eller "I" er bedst. Men i bund og grund handler valget om, hvor en samlet transportbranche kan få størst indflydelse.

Lorents B. Rasmussen
Chefredaktør

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093