23948sdkhjf

ITD bakker op om Flemming Hansen

ITD beklager den manglende liberalisering af cabotage-kørslen. Transportministerens tilladelse til tre af de nye EU-lande blev som bekendt trukket tilbage onsdag aften.

»Vi beklager, at aftalen om en liberalisering af cabotagekørsel med Tjekkiet, Estland og Litauen blev trukket tilbage,« siger formanden for ITD, Mogens Therkelsen, Padborg.

»ITD har i hele sagen bakket op om transport- og energiminister Flemming Hansen, og det gør vi fortsat,« understreger Mogens Therkelsen. »Sagen har efter vores opfattelse intet med Østaftalen at gøre, idet cabotage-adgangen alene vedrører markedsadgangen for transportvirksomheder.«

Enig med DTL

I lighed med DTL mener ITD, at liberaliseringen af cabotagekørsel ikke vil medføre, at østchauffører vil præge de danske veje.

[add:32]

»Cabotagekørsel skal være midlertidig og lejlighedsvis, og den sker typisk i forbindelse med internationale transporter. Samlet set udgør kørsel med udenlandske lastbiler i national trafik inden for EU kun 0,8% af de nationale transporter,« siger Mogens Therkelsen.

»En fri og fleksibel cabotage-adgang vil gavne effektiviteten i transporten og forbedre udnyttelsen af vognparken, ikke mindst til gavn for miljøet. Vi arbejder på et internationalt marked, og ikke mindst danske eksportvognmænd har behov for og glæde af en fri og fleksibel markedsadgang, som der her er tale om,« siger Mogens Therkelsen.

Konkurrenceevne udhules

»Jeg håber trods alt, at vore trafikpolitikere med transport- og energiminister Flemming Hansen i spidsen vil fortsætte med at liberalisere rammevilkårene for branchen,« siger Mogens Therkelsen. »Vi agerer i en international verden med en stærk konkurrence, og handler vi ikke internationalt, vil vores konkurrenceevne blive udhulet.«

»Mange af ITD's medlemmer har datterselskaber i udlandet, og kun på et frit transportmarked har de lige muligheder for at bevare og udbygge deres virksomheder,« siger Mogens Therkelsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078