23948sdkhjf

Beklager ministers tilbagetog

I lyset af at transportminister Flemming Hansen onsdag eftermiddag trak i land med hensyn til at liberalisere cabotage-reglerne siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra erhvervsorganisationen HTSI:

»HTSI beklager, hvis ministeren vælger at trække liberaliseringen af cabotage-reglerne tilbage efter kritik fra oppositionen. Der er nemlig ingen modstrid mellem en liberalisering af cabotage-reglerne og østaftalen.

Både cabotage-begrænsningen og østloven vedrører overgangsordninger, der skal forlænges eller afskaffes pr. 1. maj. Derudover er der ikke nogen formel sammenhæng mellem de to ting, idet det ene handler om udenlandske virksomheder og det andet handler om danske. På den anden side er der en reel forbindelse, da de begge handler om danske virksomheders konkurrenceevne.«

30 kr. i timen

Det har været nævnt i debatten, at danske chauffører skal konkurrere med øst-chauffører, der arbejder til 30 kr. i timen. Hertil siger Jesper Højte Stenbæk:

»Østbiler har i årevis fuldt lovligt kørt til, fra og gennem Danmark med disse lønninger til chaufførerne. HTSI mener, at den virkelige forbindelse mellem cabotage og østaftalen derfor er, at danske virksomheders konkurrenceevne skal styrkes, så danske arbejdspladser kan bevares på ordentlige betingelser.

Adgangen for danske virksomheder til at få den arbejdskraft, de så hårdt har brug for, er begrænset via østaftalen. På den anden side giver liberaliseringen af cabotage-reglerne udenlandske virksomheder bedre muligheder i Danmark - ligesom danske virksomheder får bedre muligheder i udlandet.«

[add:13]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062