23948sdkhjf

Færdselsstyrelsen om cabotage-sagen

Færdselsstyrelsen offentliggjorde i går eftermiddags et notat vedrørende ophævelse af overgangsordningen for cabotagekørsel for Estland, Litauen og Tjekkiet.

Vi bringer her notatet i sin helhed

:

"Det er blevet besluttet ikke at forlænge overgangsordningen for cabotagekørsel med Estland, Litauen og Tjekkiet med virkning fra den 1. maj 2006.

Cabotagekørsel, dvs. midlertidig adgang til at udføre vognmandskørsel i en anden medlemsstat, har været fuldt ud liberaliseret inden for EU siden 1998. Cabotageforordningen blev vedtaget i 1993, og cabotagekørsel var i perioden 1994 - 1997 underlagt en kvoteordning.

Cabotageordningen blev blandt andet indført for at begrænse tomkørsel til gavn for blandt andet miljøet. Ifølge Kommissionens oplysninger er omfanget af cabotagekørsel inden for EU af yderst beskedent omfang. I 2002 udgjorde cabotagekørsel saåledes 0,8 % af den samlede transportvirksomhed (national og international).

Den største del af cabotagekørslen udføres i Frankrig, Tyskland og Storbritannien.

Udførelse af cabotagekørsel er undergivet værtsmedlemsstatens love og administrative bestemmelser vedrørende blandt andet priser og betingelser gældende for transportkontrakter, køretøjernes vægt og dimensioner, forskrifter ved transport af visse kategorier gods (navnlig farligt gods, letfordærvelige levnedsmidler og levende dyr), køre- og hviletid og moms.

Cabotagekørsel må kun udføres midlertidigt. Der findes ikke en nærmere definition af begrebet "midlertidig". Kommissionen har i en meddelelse konkluderet, at en varighed på en til to måneder for en national tidsbegrænsning vil være acceptabel.

[add:3]

Det vil dog anses for at være i modstrid med cabotageforordningen, såfremt der udøves en aktivitet, som er af varig karakter, udføres på kontinuerlig eller regelmæssig basis, eller som udføres systematisk og ikke blot lejlighedsvist, eller som bevirker, at den ikke-hjemmehørende transportvirksomheds køretøj aldrig forlader værtsmedlemsstatens område.

Der er ikke i Danmark fastsat nogen begrænsning i varigheden af cabotagekørsel, men der foretages en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. Varigheden bør dog ikke kunne overstige 1 - 2 måneder, som meddelt af Kommissionen.

Liberalisering af cabotagekørsel giver derfor ikke danske vognmænd mulighed for at anvende udenlandske chauffører på deres lastbiler."

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094